حل ناترازی داخلی انرژی و توسعه تجارت خارجی در دولت شهید رئیسی

محمود خاقانی مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت در گفت وگو با سرویس‌خبری مهر، درباره اقدامات دولت شهید رئیسی در حوزه صنعت انرژی گفت: دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت اله رئیسی، اقدامات مناسبی در همین مدت کوتاه در حوزه انرژی انجام دادند و برنامه‌های بلندمدت‌تری نیز داشتند که متأسفانه عمر این دولت به اتمام این برنامه‌ها نرسید. امیدوارم رئیس جمهور دولت چهاردهم نیز، این برنامه‌های مهم و مؤثر را پیگیری کنند.

وی با اشاره به یکی از اقدامات شهید رئیسی افزود: کشور ما در مورد قرارداد کرسنت به دلایل مختلف نتوانست به تعهدات خود عمل کند؛ به همین دلیل این شرکت از کشور ما در دادگاه لاهه شکایت کرد و توانست حکم ۳۲ میلیون دلار غرامت نیز بگیرد. اما در دولت شهید رئیسی، با اقدامات وزیر نفت و معاون حقوقی ریاست جمهوری، این مبلغ غرامت صفر شود و همین اقدام دولت سیزدهم باعث شد از ضرر بیشتر کشور جلوگیری شود.

مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت ادامه داد: همچنین به دستور شهید رئیسی، فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از سال‌ها تکمیل و افتتاح شد که با این پروژه، عنوان شد که مشکل ناترازی مصرف گاز در داخل کشور حل شد.

خاقانی گفت: در دولت قبل از دولت شهید رئیسی، در کشور روزانه بارها شاهد قطع برق بودیم اما ایشان با برنامه‌های درست توانستند این شرایط را کنترل کنند. همچنین با افزایش ذخیره‌سازی گاز، ناترازی مقطعی در زمستان نیز برطرف شد.

وی افزود: شهید رئیسی در زمینه سیاست جذب حداکثری سرمایه‌گذاری خارجی نیز بسیار اقدامات خوبی انجام داد و در دوره ایشان، ارتباط با ما کشورهای دیگر بیشتر از پیش افزایش پیدا کرد.

مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت ادامه داد: هدف شهید رئیسی در تمام اقدامات خود، مشخص بود و این هدف جز خدمت به مردم نبود. ایشان به توسعه و پیشرفت کشور بسیار اهمیت می‌دادند و در این زمینه بسیار فعال بودند. امیدواریم رئیس جمهور دولت چهاردهم نیز برنامه ریزی های شهید جمهورمان را در حوزه ارتقا صنعت نفت و گاز و انرژی مدنظر قرار دهند.

خاقانی با بیان اینکه حوزه نفت بسیار حوزه پر فسادی است، به حدی که یکی از مسئولان در این باره گفت که سالانه چند میلیون تن گاز مایع در این صنعت گم می‌شود توضیح داد: از آنجایی که در این صنعت مافیاهای بسیاری نیز وجود دارند؛ شهید رئیسی در زمان ریاست بر سازمان بازرسی کشور و قوه قضائیه، توانست بسیاری از این پرونده‌های فساد را آشکار و محکوم کند.

وی معتقد است که اهدافی که شهید رئیسی برای صنعت انرژی و نفت داشتند؛ بسیار مهم و والا بود اما شاید وزرای ایشان توانایی انجام همه این امور را در این مدت کوتاه نداشته باشند.

مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت با اشاره به اینکه نیازی به مقایسه مقام شهید رجایی با شهید رئیسی نیست؛ ادامه داد: در این مدت بارها مشاهده کرده‌ام که رسانه‌ها شهید رئیسی را با شهید رجایی مقایسه می‌کنند در صورتیکه به نظر من شهید رئیسی خودشان جایگاه ویژه و مهمی برای خود داشتند و نیاز نیست ایشان را با کسی مقایسه کنیم.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.