گزارش سرویسخبری مهر جلیل سالاری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: همکاران ما تجربه زمستان سال ۱۴۰۱ را داشتند و امسال با انجام پیشبینیهای لازم و به همسو با حجم مصرف، نسبت به ذخیرهسازی سوخت اقدام کردیم و همه مخازن فعال در بخش نیروگاهی را پر کردیم.
وی در تشریح اقدامها و دستاوردهای این شرکت بهویژه در حوزه فراسرزمینی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران نخستین زیرمجموعه نفتی کشور است که برای نخستین بار در دولت سیزدهم به صدور خدمات فنی - مهندسی اقدام کرده است، افزود: نزدیک ۲۱ تن کاتالیست به یک پالایشگاه فراسرزمینی برای تولید بنزین ارسال شده است، همچنین نخستین کمپرسور ایرانی ساخت داخل برای استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی بهزودی رونمایی خواهد شد. تیمهای فنی - تخصصی در حوزههای مختلف از جمله مکانیک، برق و اچاسئیو … نسبت به بررسی و ارزیابی شرایط کشورهای موردنظر اقدام میکنند و نسبت به ارائه پیشنهادها اقدام میکنیم تا بتوانیم در بازارهای بینالمللی حضور یابیم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در حوزه صنایع پالایشی، گفت: زمانی که وارد شرکت پالایش و پخش شدیم با چالشهای عمدهای روبهرو بودیم و تعهدهایی در برابرمان بود که صدور بنزین بدون بازگشت پول و در قالب چک و تعهداتی که پول آنها هزینه شده، از آن جمله بوده است. همه شرکتها زیانده بودند، با وجود اینکه بازار صادراتی داشتیم و کارمزد صادراتی میگرفتیم که در صورتهای مالی بسیار اثرگذار است. در مجموع توسعه هرگونه احداث خط لوله، انبار و مخزن ذخیره جزو تکالیف است که در این باره نیز اقدامی نشده و در نیروگاهها نیز ظرفیتی افزوده نشده بود.
سالاری ادامه داد: پارسال ۱۴۴ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در کشور منتقل شد که ۶۰ درصد آن به دلیل توسعه نیافتن زیرساختها توسط نفتکش جابهجا شد و در بخش ریلی این حجم، ۳۳ درصد بوده است که این مقدار با توجه به مصرف ۶۰ تا ۷۰ لیتر نفتگاز در هر ۱۰۰ کیلومتر برای جابهجایی فرآورده نفتی و با توجه به اختلاف قیمت انتقال از طریق نفتکش با خط لوله، عدد بسیار بزرگی است؛ بنابراین لازم است در این زمینه تنوع ایجاد شود.
وی با انتقاد از مصرف افسارگسیخته سوخت در کشور افزود: در شمالغرب کشور نزدیک ۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم، آنهم در شرایطی که در این محدوده تنها پالایشگاه تبریز با حدود ۳.۸ میلیون لیتر تولید روزانه دارد؛ مصرف تهران هماکنون به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون لیتر است که عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور است؛ همچنین حجم مصرف بنزین تهران و منطقه شمال کشور در مجموع بیش از روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین است که همه اینها اعداد بسیار بزرگی است. در شمال شرق کشور مصرف ۱۰ میلیون لیتر و در استان مرکزی ۱۷ میلیون لیتر، در غرب ۹ میلیون لیتر و در جنوب غرب کشور ۶ میلیون لیتر و در جنوب کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز ثبت شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تصریح کرد: مصرف بنزین کشور اکنون به طور میانگین روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است که با توجه به این که عمده منابع تولیدی کشور در جنوب کشور وجود دارد، حجم عملیات گسترده و مصرف سوخت مضاعفی نیاز است که با استفاده از همه ظرفیت سوخت را منتقل میکنیم تا چالش عرضه بنزین نداشته باشیم. بنابراین نیاز است که در حوزه بهینهسازی مصرف توجه ویژه شود.
به گفته سالاری تلاشهای کارکنان صنعت انتقال نفت در گستره بزرگ این صنعت که در طول شبانه روز بی وقفه در مناطق سخت و بیابانی انجام میشود، قابل تقدیر و ارزشمند است.
وی ادامه داد: امروز طول خطوط به ۱۴ هزار کیلومتر میرسد که مقرر شده ۱۶۰۰- ۱۷۰۰ کیلومتر این خطوط به امتداد آن افزوده شود که باتوجه به این مهم پیمایش و پایش این خطوط بسیار حائز اهمیت است.
سالاری خاطر نشان کرد: متأسفانه افراد سود جو به صورت حرفهای هات تپ هایی رو ایجاد و به سرقت از خطوط اقدام میکنند که این امر پایش خطوط را جزو ضرورتهای این صنعت قرار میدهد.
وی ادامه داد: پایش و نگهداری این خطوط و تجهیزات صنعت کار خطیری است چرا که اگر به درستی مأموریت انجام نشود واحدهای پالایشی دچار مشکل میشوند.
به گفته این مقام مسئول سیستم پهپاد در کنار پایش خط بان ها برای صیانت از خطوط لوله به کار گرفته خواهد شد.






