قرارداد فضایی 1000میلیاردی سازمان فضایی ایران با بخش خصوصی

به گزارش سرویس‌خبری فضا و نجوم پایگاه خبری سیمای انرژی، دکتر حسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران، در رویداد ملی فضایی سهیل با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در تحولات جامعه، به برنامه 10 ساله فضایی ایران اشاره کرد.

وی در این برنامه، ضمن تاکید بر رویکرد تحولی دولت سیزدهم در توسعه صنعت فضایی، به تشریح دستاوردها و چالش‌های پیش روی این صنعت پرداخت.

سالاریه با بیان اینکه یکی از رویکردهای برنامه 10 ساله فضایی، تقویت بخش خصوصی و ایجاد جذابیت در این صنعت است، اظهار کرد: این سند از سال 1401 با مناقصاتی که برای بخش خصوصی برگزار شد، اجرا شده است.

وی با اشاره به توانمندی بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های بزرگ خاطرنشان کرد: در یک سال و سه ماه گذشته حدود هزار میلیارد تومان قراردادهای فضایی با بخش خصوصی منعقد شده است.

سالاریه با انتقاد نسبت به وضعیت زیرساخت‌های حوزه فضایی کشور، اظهار کرد: این زیرساخت‌ها تا حد زیادی قدیمی و غیرحرفه‌ای هستند.

 وی در ادامه به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و از جمله به احداث پایگاه فضایی چابهار پرداخت که پس از 11 سال وقفه، همچنان در حال احداث است.

 سالاریه ضمن بیان نظرات مختلفی که در خصوص احداث این پایگاه در منطقه حاره‌ای و توفانی چابهار و همچنین مجاورت آن با مرز مطرح شده بود، اذعان کرد که این چالش‌ها مانع از پیشرفت و توسعه صنعت فضایی کشور شده‌اند.

 وی تأکید کرد که ادامه این روند و وجود چنین موانعی غیرقابل قبول است.

وی در این زمینه به احداث پایگاه فضایی چابهار اشاره کرد و گفت: کلنگ این پایگاه به زمین زده شده و برنامه‌ریزی داریم که اولین پرتاب را از این پایگاه داشته باشیم.

سالاریه همچنین از برنامه‌ریزی برای احداث آزمایشگاه تخصصی فضایی خبر داد که قادر خواهد بود 1000 کیلوگرم ماهواره را تست کند و ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی در این پایگاه حضور فعال داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت ادامه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، اظهار کرد: با عزم و اراده‌ای که در دولت و بخش خصوصی وجود دارد، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در صنعت فضایی ایران خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.