نخست‌وزیر ژاپن به مراسم بدرقه سفیر چین نرفت

خبرگزاری رسمی ژاپن امروز (شنبه) گزارش کرد، نخست‌وزیر این کشور از دیدار با سفیر چین در توکیو پیش از عزیمتش به پکن که اواخر فوریه بود، امتناع کرده است.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از خبرگزاری کیودو، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در مراسم خداحافظی و بدرقه "کونگ شوآنیو"، سفیر وقت چین در توکیو در اواخر فوریه سال جاری میلادی حاضر نشد.

منابع موثق گزارش کردند، درخواست برای دیدار رو در رو بین کیشیدا و سفیر وقت چین در توکیو نیز که ژانویه سال جاری میلادی مطرح شده بود از سوی دولت ژاپن رد شد.

در گزارش کیودو همچنین آمده است، چند تن از سفرای سابق چین در ژاپن با نخست وزیران وقت در مراسم بدرقه دیدار داشتند اما این بار کیشیدا رسم و رسومات را شکست که اقدامی اعتراضی به ورود مکرر ناوهای چینی به آب‌های نزدیک به جزایر سنکاکو، تحت کنترل توکیو و پرواز "بالون های جاسوسی" چین بر فراز ژاپن می‌شود.

این منابع موثق همچنین گفتند که این تصمیم توکیو در پی عدم برگزاری مراسم بدرقه سفیر سابق ژاپن در پکن توسط شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در سال ۲۰۲۰ گرفته شده است.

اواسط نوامبر ۲۰۲۲، نخست وزیر ژاپن نخستین دیدار شخصی خود را پس از سه سال با رئیس جمهوری چین داشت.

در فوریه سال جاری میلادی، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد سه شی پرنده نامشخص در حریم هوایی این کشور و در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ دیده شده اند که "بالون‌های جاسوسی" چین بودند.

این اظهارنظر در میانه بیانیه دولت آمریکا مبنی بر این مساله مطرح شد که پنتاگون نیز چنین شی پرنده‌ای را رصد و آن را سرنگون کرده است.

روابط دیپلماتیک بین چین و ژاپن در پی مناقشه بر سر جزایر سنکاکو پیچیده و پر تنش است.

در سال ۲۰۱۸، روابط بین توکیو و پکن پس از سفر شینزو آبه، نخست وزیر وقت ژاپن به چین که طی آن با شی جینپینگ و لی کچیانگ، نخست وزیر چین دیدار کرد، بهبود یافت.

دو طرف به توافق رسیدند که از ژوئن ۲۰۱۸ مکانیسم پیشگیری از حوادث در دریای چین شرقی را راه اندازی کنند که شامل ایجاد یک خط ارتباطی اضطراری برای جلوگیری از درگیری‌های مسلحانه تصادفی در هوا و دریا بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

مراسم بدرقه

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.