حضور مجدد ناوشکن آمریکایی در نزدیکی جزایر مورد مناقشه چین/پکن واکنش نشان داد

یگان هفتم نیروی دریایی آمریکا امروز (جمعه) در واکنش به انتقادهای چین درباره دومین حضور ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده‌ آمریکا در آب‌های اطراف جزایر مورد مناقشه پاراسل در دریای چین جنوبی اعلام کرد، این ناوشکن بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کرده است.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است: حضور ناوشکن آمریکایی یو اس اس میلیوس در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی و در نزدیکی جزایر پاراسل بر اساس قوانین عبور و مرور دریایی در منطقه است.

لوکا باکیک، سخنگوی یگان هفتم نیروی دریایی آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت: ادعاهای غیرقانونی و فراگیر دریایی در دریای چین جنوبی یک تهدید جدی برای آزادی دریاها از جمله آزادی عبور ور مرور و پرواز بر فراز این منطقه، تجارت آزاد و بدون مانع و آزادی فرصت‌های اقتصادی برای ملت‌های واقع در دریای چین جنوبی است. آمریکا ادعاهای گسترده دریایی در سراسر جهان را بدون در نظر گرفتن هویت مدعی به چالش می‌کشد.

اوایل امروز "تان کفه‌ئی"، سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد، این ناوشکن آمریکایی برای دومین بار وارد آب‌های مورد مناقشه شده و یکپارچگی و امنیت چین را تضعیف کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که پکن از آمریکا می‌خواهد تا این اقدامات تحریک آمیز را متوقف کند و افزود: اقدام ارتش آمریکا به شدت حق حاکمیت و امنیت چین را نقض کرده، قوانین بین المللی را به صورت جدی زیر پا گذاشته و ادله‌ای دیگر بر پیگیری هژمونی عبور و مرور و نظامی کردن دریای چین جنوبی توسط ایالات متحده به شمار می‌رود.

وی افزود، چین تمامی اقدامات لازم را برای اطمینان حاصل پیدا کردن از امنیت خود انجام می‌دهد.

چین مانند بیانیه روز پنجشنبه‌اش بار دیگر گفت که کشتی آمریکایی را از جزایری که در دریای چین جنوبی در چند صد کیلومتری سواحل ویتنام و استان "هاینان" چین قرار دارد، دور کرده است. هر دو کشور می‌گویند اقداماتشان بر اساس قوانین بین الملل، توجیه پذیر است.

در این میان، سخنگوی یگان هفتم نیروی دریایی آمریکا به آسوشیتدپرس گفت: این ناو از محل دور نشده و پس از اتمام ماموریتش در نزدیکی جزایر پاراسل به مسیر خود برای انجام عملیات امنیت دریایی در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد. این عملیات نشان دهنده تعهد ما به حمایت از آزادی دریانوردی و استفاده قانونی از دریا برای همه کشورها است. ایالات متحده به پرواز، کشتیرانی و عملیات در هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، همانطور که ناوشکن میلیوس امروز انجام داد، ادامه خواهد داد.

پکن مدت‌هاست که بابت ادعای مالکیت بر تعدادی از جزایر غنی از هیدروکربن در دریای چین جنوبی با چندین کشور آسیایی و اقیانوسیه مناقشه دارد. این قلمروها شامل مجمع الجزایر پاراسل است که به جزایر "شیشا"، جزایر اسپراتلی و "اسکاربرو شاول" نیز معروف هستند.

در ژوئیه ۲۰۱۶میلادی، پس از طرح شکایت از سوی فیلیپین، دادگاهی در لاهه رای داد که چین هیچ دلیلی برای ادعای ارضی در دریای چین جنوبی ندارد.

به گفته این دادگاه، سرزمین‌های مورد مناقشه مجمع‌الجزایر اسپراتلی به معنای حقوقی جزایر محسوب نمی‌شوند، بلکه صخره‌ها یا ارتفاعات ناشی از جزر و مد هستند که یک منطقه اقتصادی انحصاری را تشکیل نمی‌دهند. این در حالی است که، پکن تاکید دارد این تصمیم دادگاه را معتبر نمی‌داند و آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.