مقام حزب حاکم ترکیه شرایط اسد برای مذاکره با اردوغان را نامناسب خواند

اورهان میروغلو، یکی از اعضای کمیته مرکزی تصمیم‌گیری حزب حاکم ترکیه، شروط بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای مذاکره با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را "نامناسب" دانست.

به گزارش سیمای انرژی، اورهان میروغلو، از اعضای کمیته تصمیم‌گیری حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به اسپوتنیک گفت.: در رویه دیپلماتیک، با شروع مذاکرات، بالا بردن سقف خواسته ها ممنوع است، اگر هر دو طرف قصد دارند به مصالحه و تفاهم متقابل برسند و راه حلی برای اختلافات پیدا کنند، ... در این صورت، اگر اسد برای ترکیه پیش شرط هایی را تعیین کند، آنکارا حق دارد از دمشق بخواهد که از گروه YPG ، یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی حزب کارگران کردستان، دست بردارد.

میروغلو افزود: ارتش سوریه به همراه این گروه کنترل برخی از مناطق خاک سوریه را در دست دارد.

این سیاستمدار با اشاره به اینکه احتمال برگزاری دیدار اردوغان و اسد قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مه در ترکیه بسیار ناچیز است، گفت: در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات، هدف سیاست خارجی ترکیه حل مشکلات با سوریه باقی می‌ماند، اما «این از طریق امتیازاتی که اسد خواسته است محقق نخواهد شد."

جنگ در سوریه از سال 2011 ادامه دارد و نیروهای اسد با گروه‌های مختلف شورشی مسلح می‌جنگند. از سال 2016، نیروهای مسلح ترکیه نیز عملیات هوایی و زمینی را در سوریه علیه پ.ک.ک که خواهان ایجاد خودمختاری کردها در ترکیه است، انجام داده‌اند. دمشق بارها حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه را غیرقانونی خوانده و از آنکارا خواسته است که نیروهای خود را خارج کند.

در سال 2017، روسیه، ترکیه و ایران یک گروه میانجی برای حل و فصل سوریه در آستانه راه اندازی کردند. در ژانویه 2018، شهر سوچی روسیه میزبان کنگره گفتگوی ملی سوریه بود که اولین تلاش از زمان آغاز درگیری برای جمع آوری مجموعه‌ای فراگیر از نیروهای سیاسی سوریه بود. نتیجه اصلی کنگره تصمیم به ایجاد کمیته قانون اساسی بود که در ژنو فعالیت می‌کند و وظیفه اصلی آن تهیه اصلاح قانون اساسی در سوریه است.

در دسامبر 2022، وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه مذاکرات سه جانبه‌ای را در مسکو برگزار کردند تا راه‌های حل بحران سوریه را بررسی کنند. این مذاکرات اولین دیدار رسمی میان روسای دفاع ترکیه و سوریه در 11 سال گذشته بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.