السودانی به دنبال روابط بدون تنش با اقلیم کردستان عراق

به نظر می رسد نخست وزیر عراق پس از سال‌ها کشمکش میان بغداد و دولت اقلیم کردستان پیرامون اکثر مسائل مورد اختلاف از جمله مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد، اجرای بند ۱۴۴ قانون اساسی درباره استان کرکوک در کنار اختلافات عمیق درباره قانون نفت و گاز و سهم اقلیم از بودجه دولت فدرال، تلاش دارد صفحه جدیدی از روابط مثبت بدون تنش را با اقلیم بگشاید. او در این راستا به اربیل و سلیمانیه سفر کرده است.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از شبکه خبری رووداو، محمد الشیاع السودانی پس از دیدار با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان از وی به خاطر روحیه همکاری مشترک، همکاری و تمایل صادقانه برای حل همه مشکلات بین بغداد و اربیل تشکر کرد و گفت: در طول چهار ماهی که از عمر دولت می‌گذرد مسیر مهمی در اجرای بخشی از توافقنامه سیاسی طی شده است و ما اراده ملی برای پایان دادن به این پرونده و حرکت به سمت افق وسیع اقدام مشترک و فرصت‌های اقتصادی داریم که به نفع مردم ما در کردستان و در همه استان ها باشد.

نخست وزیر عراق السودانی در رابطه با ماده ۱۴۰ قانون اساسی پیرامون مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل، گفت، آن بخشی از توافقنامه سیاسی است و بودجه‌ای برای اجرای آن به کمیته مرکزی اختصاص داده شده است.

السودانی: دولت اقلیم اراده واقعی برای حل همه مشکلات از خود نشان داده است

نخست وزیر عراق تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان؛ همکاری و اراده واقعی برای حل همه مشکلات از خود نشان داده است.

محمد شیاع السودانی تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان؛ همکاری و اراده واقعی برای حل همه مشکلات از خود نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی در کنفرانسی مطبوعاتی با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان گفت که تبدیل حلبچه به استان توسط تصمیم هیئت دولت، حق اهالی آن بوده است.

السودانی افزود: حلبچه در وجدان عراق و بشریت است و از هیچ اقدامی برای رعایت انصاف در حق اهالی آن دریغ نمی‌کنیم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد که نخست وزیر اقلیم کردستان همکاری و اراده حقیقی برای حل همه مشکلات نشان داده است.

وی اظهار داشت که طی چهار ماه عمر دولت، گام مهمی در اجرای بخشی از توافق سیاسی برداشتیم.

السودانی همچنین در این سفرش به اقلیم در دیدار با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان گفت، دولت برای ایجاد اعتماد میان نهادهای مختلف عراق مصمم است و اگر اراده واقعی وجود داشته باشد همه مشکلات قابل حل است.

بارزانی هم از این سفر السودانی استقبال کرد و گفت، دولت اقلیم از اصلاحات دولت فدرال حمایت می‌کند و این اصلاحات عراق را به ساحل امن می‌رساند.

نیچروان بارزانی از دولت عراق خواست بودجه‌ای برای حلبچه اختصاص دهد و در تصویب قوانین نفت و گاز عجله به خرج دهد.

نخست وزیر عراق همچنین تنوع را که عاملی برای قوت در میان طیف‌های مردم عراق است، ستایش و تاکید کرد که مشارکت بین فرزندان یک ملت عراق راهی به سوی آینده و سعادت است.

سران احزاب و نمایندگان ادیان و مذاهب در اربیل با ابراز خوشحالی از سفر نخست وزیر عراق به اقلیم کردستان، تاکید کردند که برنامه دولت سودان بارقه‌ امیدی برای عراقی‌هاست و این سفر و مشارکت وی با مردم کُرد را ارزشمند دانستند.

السودانی در توییتی این سفر را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و نوشت: مذاکرات مثمر ثمر و سازنده‌ای در اربیل با رئیس حزب دموکرات کردستان، رئیس و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق برگزار کردیم. تعامل مثبتی با اقدامات خود درباره اجرای برنامه دولت دریافت کردیم، تمایلی جدی برای تحقق آرمان‌های ملت عزیزمان در همه جا لمس کردیم‌.

روابط میان بغداد و اربیل در طول دو دهه اخیر سرشار از  مشکلات سختی بوده که در بیشتر موارد غیر قابل حل به نظر رسیده است. با این حال باید گفت، دولت اقلیم با برخی از دولت‌های فدرال بخصوص دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق روابط خوبی داشت؛ اما اکثر اختلافات بدون حل باقی مانده است، از جمله تعهد اقلیم به پرداخت بهای ۲۵۰ هزار بشکه نفت که برای بغداد صادر کرده و طبق قانون بودجه دولت فدرال این کار الزامی است و باید بهای آن در اختیار بغداد قرار بگیرد.

برای تحلیلگران هنوز روشن نیست که این تلاش برای برقراری تفاهم و همگرایی میان بغداد و اربیل طرح خود محمد شیاع السودانی، نخست وزیر کنونی عراق است یا ائتلاف "اداره دولت" که گروه‌های ائتلاف چارچوب هماهنگی بر آن تسلط دارند؛ گروه‌هایی که السودانی را به قدرت رساندند و در میان آنها اکثر احزاب کُرد از جمله حزب دموکرات کردستان قرار دارد که بر دولت اربیل تسلط دارد. در هر دو صورت اولین نتایج این همگرایی، دستیابی وزارت دارایی اقلیم کردستان به مبلغ ۴۰۰ میلیارد دینار از بغداد برای پرداخت حقوق کارمندان دولت است.

السودانی از زمان تصدی پست نخست وزیری در اکتبر ۲۰۲۲ برای اولین بار اخیرا به اقلیم کردستان سفر و با مقامات آن از جمله مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان و رئیس سابق اقلیم دیدار کرده است.

هیئت عالی رتبه همراه السودانی می‌گوید، بررسی مسائل مورد اختلاف و تمایل مشترک دو طرف برای حل آنها در دستور کار این سفر السودانی قرار دارد. دفتر اطلاع رسانی السودانی در بیانیه‌ای اعلام کرد، وی در دیدار با مسعود بارزانی بر تمایل دولت برای برقراری ارتباط با تمامی گروه‌های سیاسی و دستیابی به تفاهمات بیشتر تاکید کرد به گونه‌ای که در سطح عملکرد عمومی و ارائه خدمات به شهروندان منعکس شود.

در این بیانیه آمده است که بارزانی از سفر السودانی استقبال و اعلام کرده از برنامه وی حمایت می‌کند که شامل محورهایی است که می‌توانند واقعیت اقتصادی و توسعه‌ای عراق را پیش ببرند.

اخیرا السودانی اعلام کرد: برای حل مشکلات بین بغداد و اربیل در زمینه نفت و گاز با قرار دادن درآمدهای نفت اقلیم در یکی از بانک‌ها توافق شده است. این نشانه‌ای از روابط مثبت بین دو طرف است و به گفته السودانی برای اولین بار درآمدهای نفتی اقلیم به یک حساب واریز می‌شود و نخست وزیران اقلیم و بغداد مسؤول نظارت بر این حساب هستند و کمیته‌ای برای توصیه به نخست وزیر بغداد جهت گرفتن تصمیمات مناسب وجود خواهد داشت.
 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.