توجه به اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند اصلاح رویکردها است

به گزارش پایگاه خبری سیمای انرژی به نقل از معاونت علمی، روح الله دهقانی در جمع تعدادی از کارآفرینان دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: باورم این است که مساله حکمرانی باید اصلاح شود و تا زمانی که حکمرانی عالمانه و دانش بنیان توسعه نیابد، توسعه و تحول محقق نخواهد شد. باید در بالاترین ساحت کشور به موضوع حکمرانی دانش بنیان توجه شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، بهره‌مندی از ظرفیت و توانمندی استعدادها و نخبگان ایرانی در سراسر دنیا را نیازمند یک رویکرد دانش‌بنیان در حکمرانی دانست و افزود: در نگاه جدید به نخبگان ایرانی در قالب برنامه کانکت رویکرد به ایرانیان غیر نخبه، رویکردی حمایتگرانه است و از افرادی که مهاجرت می کنند، باید به عنوان یک نقطه پیوند و اتصال با دنیا نگریسته شود. می‌بایست نخبگان ایرانی در سراسر دنیا، سفیران علم و فناوری و نوآوری ایران در آن نقش از جهان تلقی شوند.

ضرورت تحول در حکمرانی به کمک نخبگان

دهقانی، با بیان این‌که در حال حاضر توجه به نخبگان و استفاده از ظرفیت آنان، دغدغه اصلی و مسأله راهبردی دولت است، ادامه داد: بر اساس رویکرد حکمرانی دانش‌بنیان و نخبه‌محور، نخبگان باید در بخش‌های حساس و راهبردی کشور مانند اقتصاد، مجال نقش آفرینی داشته باشند. در این راستا، دولت با استفاده از بازوی بنیاد ملی نخبگان تلاش می‌کند تا گامی جدی در مسیر دخیل کردن نخبگان صورت بگیرد و کار بخشی و محدود به یک کار راهبردی و کلان تبدیل شود.

وی با بیان این‌که بنیاد ملی نخبگان خود را مسئول توسعه و تثبیت گفتمان نخبگانی در کشور می‌داند، عنوان کرد: برای حمایت از اندیشکده ها و تولیدکنندگان فکر سرمایه گذاری و حمایت می کنیم چراکه علوم انسانی و اندیشه محور، در راستای تحقق حکمرانی دانش‌بنیان و نخبه‌محور حائز اهمیتی راهبردی است.

دهقانی اظهار داشت: هدف ما این است که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و بنیاد ملی نخبگان، قله سازی صورت بگیرد؛ در این راستا، رسانه یکی از حوزه‌هایی است که مأموریت و رسالتی سنگین بر دوش دارد در این حوزه به کار جدی رسانه‌ای نیاز داریم و می‌بایست از ظرفیت‌های رسانه برای ترویج این گفتمان استفاده شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به شکل‌گیری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تحول در روندهای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز معیارهای نخبگی، عنوان کرد: در حال تحول در نظام ارزشیابی دانش‌بنیان هستیم و این نظام حمایتی در حال پخته‌تر شدن و قرار گرفتن بر مینای معیارهای پیشرفته و نوآورانه‌تر است. همچنین در بحث نخبگی، معیارهای کلان‌تری به کار برده می‌شود که محور و مبنای آن، تاثیرگذاری یک فرد در جامعه خواهد بود.

در این نشست که به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تعدادی از کارآفرینان و فعالان حوزه فناوری که فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستند، به صورت مستقیم و شفاف با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری به گفت‌وگو پرداختند.

ارزش آفرینانی که فارغ التحصیل دانشگاه شریف هستند به صورت ماهانه گرد هم می آیند تا در قالب یک جمع تعاملی و گفت وگو محور، به بیان دغدغه‌ها، تجربیات و راهکارها بپزدازند.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.