حضور فعال بخش خصوصی در خرید وفروش نفت با اوراق سپرده نفتی

به گزارش سرویس‌خبری مهر، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در آئین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی گفت: نفت در قرن گذشته یکی از کلیدواژه‌های پر بسامد در اقتصاد ایران بوده است و از نقطه غرور انگیز ملی شدن صنعت نفت تا دشواری‌های صادرات نفت به واسطه تحریم‌ها در شرایط سیاسی و اقتصادی ایران مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که صنعت نفت داشت نحوه مشارکت بخش خصوصی در معاملات نفتی بوده است که با رونمایی از اوراق سپرده نفتی و میعانات گازی این مشکل مرتفع شد.

خاندوزی تاکید کرد: بخشی از این مشکلات در دهه ۸۰ با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حل شده و بخشی نیز به واسطه تحریم‌ها و خنثی سازی آن محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از یک سال تلاش مشترک بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد، گواهی سپرده نفت خام را منتشر کردیم، که اگر این مسیر از سمت سیاست‌گذاران ادامه پیدا کند و ابزارهای مالی و اقتصادی را تعریف کنیم تا بخشی از زنجیره نفت را توسعه دهیم، نقطه عطفی در مسیر اقتصاد انرژی ایران در سال‌های آینده خواهد بود.

وزیر اقتصاد بیان کرد: به لحاظ صادرات نفت نسبت به تمام ماه‌های گذشته وضعیت بهتری داریم و هم‌زمان با تلاش‌هایی که در حوزه صادرات صورت می‌گیرد که مسیر فروش ریالی در داخل فراهم می‌شود که ابزار جدید بر روی میز سرمایه‌گذاران حرفه‌ای خواهد بود.

خاندوزی توضیح داد: در دولت سیزدهم تلاش شده است که به سمت رقابتی‌تر و شفاف‌تر شدن اقتصاد حرکت کنیم و حضور فعالان بخش غیردولتی در عرضه گواهی نفت خام نیز در همین راستا صورت پذیرفت.

وی با تاکید بر اینکه در اتاق شیشه‌ای بورس انرژی عرضه گواهی نفت خام آغاز می‌شود، افزود: دغدغه ما بر این بود که که هدایت نقدینگی کشور به سمت فعالیت‌های مولد انجام شود.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.