نظر کارشناسان نظامی عراق درباره آینده حضور آمریکا در این کشور

سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا به بغداد و اظهارت وی مبنی بر آمادگی نیروهای کشورش برای ماندن در عراق بر اساس خواست دولت عراق، سوالاتی را درباره آینده روابط بغداد و واشنگتن به ویژه در زمینه همکاری نظامی ایجاد کرده است.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از خبرگزاری شفق نیوز، سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در این باره معتقد است: نیروهای ائتلاف بین‌المللی یا نیروهای آمریکا ماموریت‌های رزمی خود را به پایان رسانده‌اند و اکنون در حال انجام ماموریت‌های آموزشی و مستشاری هستند.

وی تاکید کرد: نیروهای عراق قادر به حفاظت و دفاع از کشورشان هستند، چراکه در سراسر کشور حضور دارند و عناصر داعش را تعقیب می‌کنند.

یحیی رسول تاکید کرد: پیروزی بر داعش با نبرد نیروهای عراقی به دست آمد و آنها برای حمل سلاح و جنگیدن در کنارشان به هیچ خارجی نیاز نداشتند و آنها هستند که با حمایت ائتلاف بین‌المللی و دیگر طرف‌ها کشور را آزاد کردند.

وی ادامه داد: بقای نیروهای آمریکا یا ائتلاف بین‌المللی به صلاحدید دولت عراق بستگی دارد و ارتباط با ائتلاف بین‌المللی و ناتو می‌تواند در زمینه آموزش، تسلیح و تجهیزات در راستای تکمیل توانمندی‌های نیروهای مسلح عراق ادامه یابد.

سپهبد حسن البیضانی، کارشناس امور امنیتی و نظامی عراقی نیز معتقد است که توافقنامه امنیتی با طرف آمریکایی در سال ۲۰۱۱، با وجود گذشت بیش از ۱۱ سال از امضای آن، همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

وی گفت: طرف آمریکایی این توافق را نقض کرد و به اکثر مفاد آن پایبند نبوده است، به ویژه زمانی که داعش به بسیاری از مناطق عراق حمله کرد و آمریکا به این موضوع توجهی نکرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها پس از تصمیم پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان خارجی از کشور که پس از شهادت فرماندهان پیروزی اتخاذ شد، مدعی عقب‌نشینی شدند و تنها مستشاران آموزشی باقی ماندند؛ اما در حقیقت حملات و عملیات‌های رزمی توسط آمریکایی‌ها در مناطق مختلف انجام می‌شود و این عملیات‌ها مأموریت تعیین شده برای مستشاران نیست و این خود بیانگر تناقض در اظهارات و تحولات میدانی است.

در همین حال، احمد الشریفی، کارشناس مسائل راهبردی عراقی نیز معتقد است: موضوع ماندن یا نماندن در ائتلاف آمریکا یک ضرورت تحمیلی بر اساس شرایط موجود است، چراکه زیرساخت‌ها و توان رزمی عراق همچنان به آمریکا نیاز دارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.