افزایش ۱۰ هزار مگاواتی بهره‌وری برق بدون کاهش رفاه

به گزارش سیمای انرژی، امضای تفاهم نامه ایران و عمان در صنعت نفت، آغاز استاندارد سازی کالای انرژی بر برای جبران ناترازی برق، ضرورت ایجاد فرهنگ مصرف در رفع ناترازی گاز و اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره، اولویت اصلی وزارت نفت از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

مصرف برق در سال ۱۴۰۵ به ۹۰ هزار مگاوات می‌رسد

محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در مراسم رونمایی استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولر آبی گفت: مصرف برق در بخش خانگی از ۵۰ هزار گیگاوات ساعت به حدود ۱۰۰ هزار گیگاوات در ساعت رسیدیم.

وی ادامه داد: در بخش عمومی و تجاری روند مصرف صعودی را طی می‌کنیم به طوری که در بعضی سال‌ها ۵ الی ۱۳ درصد رشد داشتیم. اگر اقدامی در راستای کاهش مصرف برق انجام ندهیم در سال ۱۴۰۵ مصرف برق حدود ۹۰ هزار مگاوات در پیک خواهیم رسید.

وی ادامه داد: این میزان مصرف در حالی است که ناترازی برق ۳۰ هزار مگاوات خواهیم داشت.

افزایش ۱۰ هزار مگاواتی بهره‌وری برق بدون کاهش رفاه

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مراسم رونمایی از استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولر آبی گفت: مهمترین مؤلفه قدرت برای کشور در رصد اقتصادی تأمین آب و برق پایدار برای کشور است.

وزیر نیرو توضیح داد: سال گذشته برنامه‌ای مبنی بر افزایش راندمان نیرو گاه‌های موجود بود که با اجرای برنامه‌های متعدد اعم از سخت افزار و نرم افزار بیش از ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی ها اضافه شد، که به طور متوسط برای هر کیلو وات ۲۵ یورو هزینه شده است.

محرابیان اضافه کرد: البته ۱۲ مگاوات ظرفیت تولید نیروگاه اضافه شد در سمت تولید اقدامات زیادی می‌توان کرد که با سرمایه گذاری کردن، بهره وری و راندمان را افزایش دهیم که مهمترین افزایش نیرو گاه‌های بخار است.

وی توضیح داد: طبق برنامه‌ای که به مجلس ارائه دادیم ۱۰ هزار مگاوات بهره وری برق را افزایش دهیم که بدون کاهش رفاه اجتماعی می‌توان به این نقطه رسید و سوابق اجرایی نوید این را می‌دهد که چنین اقدامی امکان پذیر است.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی با استفاده از کولر استاندارد

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: برای رفع ناترازی برق در کشور، برنامه‌های متنوعی تا به امروز اجرایی شده است؛ یکی از اقدامات وزارت نیرو موضوع بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت است.

وی ادامه داد: در موضوع مدیریت مصرف و بهینه‌سازی طبیعتاً در بخش تقاضا و مصرف‌کنندگان از تجهیزات و دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که بسیاری از این تجهیزات به لحاظ استاندارد و مصرف انرژی در شرایط نامطلوبی قرار داشته و راندمان بسیار پایینی در مصرف برق دارند.

به گفته محرابیان مصرف انرژی کشور از ناحیه مصارف مربوط به کولرهای آبی دو برابر شرایط استاندارد است، ما می‌توانیم با مصرف ۱۵ هزار مگاوات مصرف برق به جای ۳۰ هزار مگاوات، همین میزان سرمایش را برای خانواده‌ها، مراکز تجاری‌، مراکز اداری، عمومی و غیره تأمین کنیم که این امر به شرط بهره‌مندی از دستگاه‌ها و تجهیزات استاندارد محقق می‌شود.

محرابیان با اشاره به نمایش و عرضه محصولات کارخانجات تولیدکننده کولر و موتور در حاشیه مراسم رونمایی از استاندارد جدید کولرهای آبی با مشارکت گسترده شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، اظهار کرد: با بهره‌مندی از این امکان و استفاده از این کولرها به طور متوسط ۵۰ درصد مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

امضای تفاهم نامه ایران و عمان در صنعت نفت

جواد اوجی در حاشیه دیدار با سلیم بن‌ناصر العوفی، وزیر انرژی و منابع معدنی عمان در جمع سرویس‌خبریان اظهار کرد: امروز در ادامه مذاکرات گذشته در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی و پتروپالایشی و صادرات فرآرورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی توافق‌نامه‌ای بین شرکت‌های ملی نفت دو کشور امضا شد.

لزوم بازنگری استاندار لوازم برقی در سال آینده

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد و برچسب مصرف انرژی لوازم برقی از جمله آسانسور، پله‌برقی، یخچال، جاروبرقی، بخاری برقی و هود آشپزخانه در سال ۱۴۰۲ مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مشارکت فعالانه‌ای در زمینه ارتقای استانداردهای تجهیزات و فرآیندها با وزارتخانه‌های نفت و نیرو را در دستور کار داریم و بر این اساس ۵۱ دستورالعمل مصرف انرژی تدوین شده که ۳۶ استاندارد مربوط به لوازم خانگی و رمزارزها و ۱۵ استاندارد مربوط به لوازم هیدروکربنی است.

به گفته این مقام مسئول اجرای ۳۶ استاندارد از این میان اجباری لوازم و تجهیزات اعلام شده است و تولیدکنندگان ملزم به اجرای برچسب انرژی هستند.

احیای چاه‌های گازی کم بازده در صورت موفق بودن احیای چاه‌های نفتی

محمود میرباقری، مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: شبانه روز برای ازدیاد برداشت از مخازن تحت مدیریت نفت مناطق مرکزی تلاش می‌کنیم، اما یکسری چاه‌هایی داریم که علی رغم این تلاش‌ها، کم بازده هستند و تولید قابل پیش بینی نداشتند.

وی افزود: به همین خاطر با مصوبه‌ای که از شورای اقتصاد تصویب شد، رویدادهای فناورانه‌ای در سطح شرکت‌ها برگزار و چاه‌های کم بازده آن‌ها شناسایی شد؛ در شرکت نفت مناطق مرکزی، نفت وگاز غرب و شرق، ۲۵ حلقه چاه شناسایی شده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: با بررسی روش‌های پیشنهادی شرکت‌های دانش بنیان، اولین قرارداد بین شرکت نفت مناطق مرکزی با یک شرکت دانش بنیان از طریق پارک علم و فناوری منعقد شد.

مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی اضافه کرد: اگر روش‌های شرکت‌های دانش بنیان برای احیای چاه‌های نفت مؤثر باشد، می‌توان در گام بعدی از ظرفیت آن‌ها برای چاه‌های گازی هم استفاده کرد.

آغاز استاندارد سازی کالای انرژی بر برای جبران ناترازی برق

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در رابطه با این موضوع به سرویس‌خبری مهر گفت: استانداردها به دو شکل اختیاری و اجباری وضع می‌شود، در مواردی که سازمان ملی استاندارد و وزارت مربوطه (وزارت صمت یا وزارت نیرو) اگر لازم بدانند که نیاز به وضع استاندارد اجباری وجود دارد با استفاده از قوانین و مقررات استاندارد اجباری را وضع می‌کنند.

محرابیان توضیح داد: در کشور ما به علت اینکه نرخ انرژی پایین است ضرورت دارد، برخی از لوازم انرژی بر را استاندارد اجباری برایشان وضع کنیم که تولید کنندگان ما با استفاده از این ظرفیت کالاهایی را تولید کنند که به مردم اجحاف نشود. زیرا کالا اگر مصرف برق بالایی داشته باشد و باعث می‌شود مصرف بالا رود و قبوض برق بالایی برای مردم بیاید که چنین اقدامی برای حمایت از مصرف کننده است.

برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی مجتمع گاز پارس جنوبی

احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: با برنامه‌ریزی و تمهیدهای جدید تلاش خواهیم کرد کمترین توقف در بازه زمانی تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های مجتمع در سال آینده و بیشترین مقدار تولید را ثبت کنیم.

وی افزود: با پیگیری‌های مستمر، نقطه به نقطه و مداوم کارکنان در مجموعه فاخر گاز پارس جنوبی، پایداری تولید و تجمع تولید در ابتدای شبکه با موفقیت فراهم و شب‌های بسیار سرد و سخت سپری شد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اکنون در حال برنامه‌ریزی دقیق و منظم هستیم تا برداشت گاز از مخزن مشترک در آینده بسیار نزدیک را شتاب دهیم و چرخش اقتصادی کشور را شکوفاتر از گذشته کنیم.

زمانی گفت: تأمین به‌موقع تجهیزات و قطعات کلیدی و راهبردی پالایشگاه‌های سیزده‌گانه مجتمع گاز پارس جنوبی از موارد مهم در تأمین گاز هموطنان در فصل زمستان امسال بوده است.

اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره، اولویت اصلی وزارت نفت

جواد اوجی وزیر نفت گفت: اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره را اولویت اصلی خود در وزارت نفت است، برای نمونه پروژه بزرگ ایران ال‌ان‌جی در عسلویه را که بیش از هشت سال زیر باران و گرمای سوزان آن منطقه رها شده بود توانستیم فعال کنیم و هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ نفر در این پروژه مشغول به‌کار هستند؛ بخش یوتیلیتی آن آماده شده و مخازن آن با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود بخش شیرین‌سازی این پروژه اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد. واحد ال‌ان‌جی این پروژه نیز از بخش‌های مختلف در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم تا پایان این دولت به نتیجه برسد.

ضرورت ایجاد فرهنگ مصرف در رفع ناترازی گاز

حسین حسین زاده نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ساخت داخل و به کارگیری دانش بومی در صنعت نفت از اهمیت بالایی برخوردار است، راه اندازی فاز ۱۴ پارس جنوبی را عاملی در تحقق بهره مندی از داشته‌ها دانست و گفت: اینکه این فاز تماماً با تجهیزات و دانش ایرانی ساخته شده است، موجی از غرور ملی و اقتدار را ایجاد کرده است.

نماینده مردم لارستان در مجلس ادامه داد: امروزه شاهدیم که در فضای بین المللی، دشمنان در صددند تا به طرق مختلف، جلوی پیشرفت و توسعه انرژی در کشور را بگیرند. در این بین، افتتاح این فاز گام بلندی در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها بوده است.

حسین زاده حرکت به سمت بهینه سازی مصرف را اقدامی ضروری در مسیر برون رفت از بحران ناترازی گاز دانست و اضافه کرد: در این زمینه وزارت نفت، می‌تواند با راه اندازی پویش‌هایی نظیر پنجره دو جداره یا تبدیل موتورخانه‌ها به پکیج یا بهسازی نیروگاه‌های برق و مسائلی از این قبیل، در این مسیر پیش قدم باشد.

به گفته این مقام مسئول، هر دلار سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی، معادل ۷ تا ۱۰ دلار سرمایه گذاری در حوزه تولید است و اگر بنابر رفع ناترازی گاز باشد، لازم است که در اسرع وقت، اقدامات حمایتی در حوزه فرهنگ سازی بهینه سازی سوخت انجام شود.

وابستگی ۷۵ درصدی انرژی کشور به گاز

مجید چگینی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز آئین نکوداشت سالروز تأسیس خانه گاز ایران گفت: با توجه به اهمیت انرژی به ویژه نقش گاز در تأمین انرژی کشور که بیش از ۷۵ درصد انرژی کشور به گاز وابسته است. بیش از ۲۶ میلیون مشترک در کشور وجود دارد که تأمین کننده گاز آنها هستیم. صنایع عمده‌ای که کشور به آنها وابسته است و بخش کشاورزی اهمیت بخش گاز را نشان می‌دهد.

فعالیت اکتشافی بیرون از مرزها در اولویت دولت سیزدهم

مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: در دولت سیزدهم از سوی جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این جایگاه مورد تأکید قرار گرفته است زیرا این بخش آینده انرژی کشور را ترسیم می‌کند و در حوزه‌های مختلف از جمله جابه‌جایی جمعیت، محیط زیست و زندگی اجتماعی مردم تأثیر دارد.

وی جایگاه مدیریت اکتشاف را از دید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم از دو بعد مهم برشمرد و افزود: در دولت سیزدهم این الزام وجود دارد که مدیریت اکتشاف از پوسته بسته خود خارج شود و از بعد رسانه‌ای بیشتر شناخته شود و همزمان حوزه فعالیت این مدیریت به بیرون از مرزهای کشور کشیده شود.

توربین‌های جدید پالایشگاه هفتم پارس جنوبی راه اندازی شد

مدیر پالایشگاه هفتم مجتمع گاز پارس جنوبی، مهرداد عبدی گفت: با حمایت مستقیم مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی و توان و دانش متخصصان داخلی، دو دستگاه توربین ردیف‌های چهارم و ششم این مجموعه در کوتاه‌ترین بازه زمانی با موفقیت نصب، راه‌اندازی و عملیاتی شد.

وی افزود: با توجه به نقش بسیار حیاتی و کلیدی توربین ردیف‌های چهارم و ششم پالایشگاه هفتم پارس جنوبی در تولید مستمر و پایدار گاز، نشست‌های تخصصی برگزار شد و با حمایت‌های لازم از سوی مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی و با هماهنگی با واحد مهندسی توسعه شرکت ملی گاز، دو دستگاه توربین به پالایشگاه هفتم پارس جنوبی انتقال داده و در واحد ۱۰۶ ردیف‌های چهارم و پنجم با موفقیت نصب شد.

مدیر پالایشگاه هفتم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: اکنون توربین ردیف ششم پس از آزمایش‌های بسیار دقیق و کارآمد واحدهای مکانیک، ابزار دقیق و برق، مرحله عملیات تعمیر و نصب نیز با موفقیت سپری کرده و اکنون در مرحله پیش‌راه‌اندازی است.

برچسب ها :

افزایش مگاواتی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.