نخست‌وزیر مالزی: درگیری آمریکا و چین مشکلات زیادی برایمان ایجاد می‌کند

نخست‌وزیر مالزی در سخنانی با اذعان به اینکه فساد منجر به فروپاشی اقتصادی کشورش شده است، گفت که درگیری میان آمریکا و چین نیز مشکلات قابل توجهی را برای این کشور به وجود می‌آورد.

به گزارش سیمای انرژی، «أنور ابراهیم»، نخست‌وزیر مالزی  با حضور در برنامه «المقابله» شبکه الجزیره گفت که فساد باعث فروپاشی اقتصادی در مالزی شده است، به طوری که دیگر به عنوان یک الگوی رنسانس اسلامی به آن نگاه نمی‌شود، با این وجود مالزی بار دیگر از جایش بلند خواهد شد و وی برای تحقق این هدف از طریق حکومت‌داری درست، مبارزه با فساد و ساختن اقتصاد تلاش خواهد کرد.

ابراهیم گفت: مالزی قبلاً به سطح مشخصی از موفقیت به ویژه در سطح اقتصادی دست یافته بود، اما این موفقیت اکنون سقوط کرده است و کشور امروز با چالش‌های اقتصادی سختی مواجه است و فقر شدیدی به ویژه در میان اکثریت مسلمانان و مالایی‌ها وجود دارد و این درحالی است که مالزی از نفت، گاز فراوان، کشاورزی و صنعت قابل توجهی برخوردار است.

وی فاش کرد که گستره فساد در مالزی زیاد بوده و این مسئله در رسوایی «صندوق دولتی مالزی» (ایجاد شده توسط دولت قبل) کاملا مشهود است و بر اقتصاد تأثیر منفی گذاشته میزان وجوه غارت شده در پرونده این صندوق بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار است که دولت توانست ۵۰ درصد از این پول را بازیابی کند و به تلاش‌های خود برای بازیابی بیشتر آن ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر مالزی علی‌رغم اذعان به گستردگی فساد در بدنه دولت مالزی، تأیید کرد که مأموریت او به عنوان نخست‌وزیر و همزمان وزیر دارایی تلاش برای پاکسازی کشور از فساد و مفسدان است و وی هیچ سوء استفاده‌ای را تحمل نخواهد کرد و هر رهبر یا سیاستمداری که اتهام جرمش ثابت شود، برکنار خواهد شد.

وی از جامعه جهانی خواست که موضوع فساد را به گردن دولت فعلی نیندازند چراکه این فساد نتیجه تصمیمات گذشته است و مالزی در برهه فعلی به جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی نیاز دارد.

ابراهیم در بخش دیگری از اظهاراتش وی درخصوص گرایش سیاست خارجی مالزی نیز، درگیری میان آمریکا و چین را تاسف بار خواند و گفت، این کشمکش مشکلات زیادی را برای مالزی ایجاد می‌کند، به ویژه اینکه این کشور از نظر تجاری وابسته به پکن بوده و درعین حال که روابط دوستانه‌ای با واشنگتن دارد، چین نیز یک همسایه و یک شریک تجاری بزرگ برای کشورش محسوب می‌شود.

ابراهیم که از پیشگامان جنبش اصلاحات اسلامی در کشورش به شمار می‌رود در ادامه در خصوص نقش مالزی در جهان اسلام نیز خاطرنشان کرد: مالزی در گذشته از روابط کاری چه از طریق کنفرانس اسلامی و چه از طریق روابط دوجانبه حمایت می‌کرد و به این نقش ادامه خواهد داد.

وی در این باره ادامه داد که شخصا مشتاقانه منتظر تعامل با کشورهای اسلامی و سفر به برخی از این کشورها ازجمله عربستان سعودی است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.