سازمان ملل خواستار کمک یک میلیارد دلاری به زلزله‌زدگان ترکیه شد

سازمان ملل متحد خواستار جمع‌آوری فوری کمک یک میلیارد دلاری در طول سه ماه برای ترکیه شد. سازمان ملل می‌گوید این کمک لازم است تا سازمان‌های بشردوستانه بتوانند به بیش از پنج میلیون نفر که تحت تاثیر زلزله فاجعه‌بار هفته گذشته قرار گرفته‌اند، کمک کنند.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای خواستار ارائه کمک یک میلیارد دلاری به زلزله‌زدگان در ترکیه شد.

وی با بیان اینکه این بودجه در یک دوره سه ماهه و با هدف تسریع مشارکت گروه‌های امدادی در کارهای انجام شده توسط دولت تخصیص می‌یابد، گفت: به ۵.۲ میلیون نفر برای تامین غذا، امنیت، آموزش، آب و پناهگاه کمک صورت می‌گیرد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد: ترکیه کشوری است که میزبان بیشترین تعداد پناهجو در جهان بوده و سال‌هاست که نسبت به همسایگان سوری خود سخاوتمند بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که زمان حمایت از مردم ترکیه که همواره با نیازمندان سراسر جهان همبستگی خود را نشان داده، فرا رسیده است. امروز، سازمان ملل فراخوانی را برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه به ارزش یک میلیارد دلار برای مردم ترکیه که در بزرگترین زلزله قرن آسیب دیده‌اند، را اعلام می‌دارد.

گوترش با اشاره به اینکه زمانی برای فوت وقت وجود ندارد و نیازها بسیار زیاد است، گفت: از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که از این ابتکار عمل در برابر بزرگترین فاجعه طبیعی دوران حمایت کامل کند.

به نقل از آسوشیتدپرس، بسیاری از مردم سوریه که با فاجعه زلزله در مناطق شمالی این کشور روبه‌رو بوده‌اند، بر این باورند که پاسخ سازمان ملل متحد به این زلزله کند و ناکافی بوده است. 

به گزارش سازمان ملل متحد، شمار کشته‌شدگان در سوریه به حدود  ۶۰۰۰ نفر رسیده است. از این تعداد، ۴۴۰۰ نفر در شمال غربی کشور که تحت کنترل مخالفان حکومت سوریه است جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش دولت ترکیه، بیش از ۹ میلیون نفر در ترکیه به‌طور مستقیم تحت تاثیر فاجعه زلزله قرار گرفته‌اند که احتمال وقوع آن یک‌ بار در هر نسل برآورد می‌شود. 

به نقل از ایندیپندنت، زمین‌لرزه‌ اصلی و پس‌لرزه‌های قوی آن در اوج زمستان رخ دادند و صدها هزار نفر ازجمله کودکان و افراد مسن را در سرمای یخبندان و بدون دسترسی به سرپناه، غذا، آب، گرما و مراقبت‌های پزشکی باقی گذاشتند. حدود ۴۷ هزار ساختمان تخریب شده‌ یا آسیب ‌دیده‌اند و هزاران نفر به پناهگاه‌های موقت در سراسر ترکیه پناه برده‌اند.

مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر خدمات ضروری بر اثر زمین‌لرزه‌ها آسیب‌ دیده‌ یا تخریب شده‌اند. بسیاری از اعضای خانواده‌ها از هم جدا شده‌ و اکنون صدها کودک یتیم شده‌اند یا قادر به پیدا کردن پدر و مادر خود نیستند.

این در حالی است که ترکیه حتی پیش از وقوع زلزله نیز میزبان بزرگ‌ترین تعداد پناهندگان جهان بوده است. به گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از ۱.۷ میلیون پناهنده در ۱۱ استان آسیب‌دیده این کشور زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد در حال هماهنگی عملیات هزاران جست‌وجوگر و امدادگر در استان‌های آدیامان، غازی آنتپ، هاتای، قهرامان‌مارش و ملاتیه است.

سازمان ملل متحد می‌گوید سازمان‌های بین‌المللی امدادرسان وعده‌ داده‌اند غذا، چادر، لباس گرم زمستانی، پتو، تشک و وسایل آشپزخانه را به افراد نیازمند تحویل دهند و لوازم پزشکی و کارکنان را به مناطق آسیب‌دیده اعزام کنند. حمایت روانی اجتماعی در حال ارائه به زلزله‌زدگان است و فضاهای امن برای زنان و کودکان در حال ایجاد است.

با این حال، مردم محلی که گرفتار زلزله بوده‌اند، از تاخیر در ارسال کمک‌های سازمان ملل متحد به این منطقه انتقاد کرده‌اند. جاده‌های منتهی به یک گذرگاه مرزی از ترکیه به سوریه که سازمان ملل مجاز به استفاده از آن است، براثر زلزله آسیب دیده‌اند. ورود اولین کاروان کمک‌ها از ترکیه به شمال غربی سوریه، سه روز پس از زمین‌لرزه صورت گرفت.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و سازمان ملل روز دوشنبه برای باز کردن دو گذرگاه دیگر به توافق رسیدند، اما منتقدان می‌گویند سازمان ملل نباید منتظر اجازه دولت سوریه می‌بود و با توجه به وضعیت وخیم روی زمین، باید راه دیگری برای کمک‌رسانی پیدا می‌کرد.

امدادگران سوری و کسانی که خانه و اعضای خانواده‌شان را در زلزله از دست داده‌اند، از کندی ورود کمک‌ها انتقاد کرده‌اند و می‌گویند احساس می‌کنند جامعه بین‌المللی آنان را فراموش کرده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.