تابلوی سبز در بورس انرژی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش سیمای انرژی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حمیدرضا باقری امروز، پنجشنبه ۲۷ بهمن با بیان شرایط کنونی معاملات برق در بورس انرژی و برنامه‌های آینده آن گفت: در حال حاضر در بورس انرژی تابلویی وجود دارد که در آن نیروگاه‌ها برق خود را برای صنایع بالای پنج مگاوات عرضه می‌کنند. قرار است در برنامه توسعه بورس، تابلویی به عنوان تابلوی سبز ایجاد کنیم که عرضه کنندگان این تابلو در حقیقت نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند. خریداران نیز صنایعی هستند که در قانون موظف شده‌اند به مدت پنج سال، سالی یک درصد از مصرف خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر خریداری کنند.

وی توضیح داد: یعنی در عرض پنج سال، باید پنج درصد مصرف برق صنایع، توسط تجدیدپذیرها تأمین شود. حال این صنایع می‌توانند خود نسبت به راه اندازی نیروگاه تجدیدپذیر اقدام کنند یا از طریق خرید از تابلوی سبز اقدام کنند و درباره ادارات و سایر بخش‌های عنوان شده در این قانون نیز به همین شکل است.

معاون بازار برق ادامه داد: در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، مالکان شبکه که شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع هستند، به نمایندگی از صنایع و ادارات، برق صنایع و یا ادارات و یا بخش‌های دیگر را که موظف به تأمین برق از طریق تجدیدپذیرها شده‌اند را از تابلوی تعیین شده خرید کرده و یا به میزان تعیین شده، با نرخ تجدیدپذیر برای آنها محاسبه می‌کنند.

باقری اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است که به علت موقعیتی که ایران در منطقه دارد، باید به هاب (مرکز تجارت و تبادل) انرژی تبدیل شود. در پی این اتفاق در برنامه‌های آینده بورس انرژی در نظر داریم که یک رینگ (آوردگاه) بین‌المللی نیز در بورس ایجاد شود که کشورهای همسایه به مبادله برق در آن تابلو بپردازند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.