ضرورت هوشمندسازی سامانه‌های شناسایی زیرساخت‌های کشور

به گزارش سرویس خبری اقتصادی پایگاه خبری سیمای انرژی، علیرضا رهایی در همایش  ملی چالش‌ها و ضرورت نگاهداشت زیرساخت‌های کشور با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های عمرانی اظهار کرد: یکی از مسائل و چالش‌های عدم تربیت نیروی انسانی و اهمیت ندادن به مدیریت نگهداری در فاز بهره‌برداری پروژه‌هاست. در واقع پروژه‌ها پس از بهره‌برداری رها شده و توجه خاصی به آنها نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت های حمل و نقل سنگ بنای یک جامعه پیشرفته و تضمین‌کننده ثروت ملی است افزود: عمر کوتاه ابنیه، ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها، بالا بودن هزینه‌های ساخت و تعمیر، محدودیت دستورالعمل‌ها و استانداردها و ناکافی بودن دانش و تخصص این بخش از جمله چالش‌های زیرساخت‌های کشور است.

دبیر همایش ملی چالش‌ها و ضرورت نگاهداشت زیرساخت‌های کشور با اشاره به نقش مهم و اساسی زیرساخت‌ها در توسعه هر کشوری گفت: باید الگوهایی در این بخش تعریف شود تا به مولفه‌های موثر در توسعه ملی توجه کنیم.

رهایی با اشاره به ضرورت استفاده از سامانه‌های هوشمند در بخش زیرساخت‌ها گفت: در حوزه وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری سامانه‌های هوشمندی را عملیاتی کرده که در یک نمونه حدود 300 پل کشور شناسایی و مستندسازی شده است.

وی با بیان اینکه نیازمند یک سری برنامه‌های بلندمدت در کشور هستیم، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در حال پیگیری طرح جامع حمل و نقل است.

دبیر همایش ملی چالش‌ها و ضرورت نگاهداشت زیرساخت‌های کشور در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری اینکه ارزش زیرساخت‌ها و دارایی‌های حوزه حمل و نقل جاده‌ای بر اساس برآوردهای سال 1400 حدود 3 هزار همت است، افزود: هزینه نگهداری سالانه از زیرساخت‌ها در جهان بین 3 تا 6 درصد ارزش آن زیرساخت است. این در حالیست که در کشور و در حوزه زیرساخت‌های جاده‌ای این رقم حدود 4.3 درصد یعنی 130 همت است.

رهایی با بیان اینکه مجموع اعتبارات مورد نیاز حوزه حمل و نقل جاده‌ای معادل 900 هزار میلیارد ریال برآورد شده اظهار کرد: این در حالیست که سالانه حدود 100 هزار میلیارد ریال یعنی کمتر از 12 درصد اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری و بهسازی راهها، راههای روستایی و نوسازی تامین می‌شود.

وی همچنین گفت: شبکه حمل و نقل ریلی با طول حدود 15 هزار کیلومتر یکی از مهمترین زیربناهای حمل و نقل کشور است. برای نگهداری و تعمیرات شبکه ریلی سالانه حدود 60 هزار میلیارد ریال نیاز است این در حالیست که کل اعتبار واگذار شده به این حوزه از محل طرح‌های عمرانی طی سال 1401 جمعا 10 هزار و 910 میلیارد ریال بوده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.