پکن: امیدواریم ژاپن و ناتو دست از دامن زدن به مساله تهدید چین بردارند

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) گفت، پکن امیدوار است که ژاپن و ناتو از دامن زدن به مساله "تهدید چین" و تحریک تقابل منطقه‌ای دست بردارند و اجتناب کنند.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز سه شنبه ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در جریان نشست خبری با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت، رفتار چین برای توکیو و ائتلاف نظامی ناتو مایه نگرانی است و چین در حال افزایش چشمگیر نیروهای نظامی از جمله تسلیحات اتمی، ارعاب همسایگان و تهدید تایوان است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت: چین همواره یک مدافع ثبات و صلح منطقه و بین‌الملل بوده و این برای همه مشخص است. امیدواریم که طرف‌های مرتبط به مساله تهدید چین و تحریک تقابل منطقه‌ای دامن نزنند.

وی افزود، ژاپن باید قاطعانه به دنبال توسعه صلح آمیز باشد و از اقداماتی که تضعیف کننده اعتماد مشترک بین دو کشور است و به ثبات و صلح منطقه‌ای آسیب می‌رساند، دوری کند.

این دیپلمات چینی ادامه داد، ناتو نیز باید نقش خود را به عنوان حافظ امنیت اروپا حفظ کند و به یاد داشته باشد که منطقه آسیا-پاسیفیک محلی برای درگیری‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی نیست.

وی در ادامه گفت: ائتلاف نظامی ناتو باید به طور جدی بررسی کند که چه نقشی در حفظ امنیت اروپا ایفا کرده است. من می‌خواهم تاکید کنم که منطقه آسیا- اقیانوسیه میدان مبارزه ژئوپلیتیکی نیست و ذهنیت جنگ سرد و رویارویی بلوکی در اینجا مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

در ژوئن ۲۰۲۲، ناتو در نشست سران خود در مادرید اسپانیا یک مفهوم استراتژیک جدید را پذیرفت. این مفهوم، سند کلیدی این نهاد نظامی است که ارزش‌ها و اهداف ناتو را تایید می‌کند و برآورد جمعی از وضعیت امنیتی را ارائه می‌دهد. مفهوم ۲۰۲۲ می‌گوید که "جاه طلبی‌های اعلام شده و سیاست‌های اجباری چین" منافع، امنیت و ارزش‌های ناتو را به چالش می‌کشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.