رئیس ناتو در ژاپن بر اهمیت همکاری با شرکای منطقه هند-آرام تاکید کرد

دبیرکل ناتو امروز (چهارشنبه) بر اهمیت همکاری نزدیک ناتو با شرکای خود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تاکید کرد و گفت: اروپا نمی‌تواند آنچه در شرق آسیا اتفاق می‌افتد، نادیده بگیرد زیرا امنیت جهانی به هم مرتبط است.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در مراسمی به میزبانی دانشگاه «کیئو» در توکیو گفت: همکاری با شرکا در سراسر جهان، به ویژه در هند - آرام، بخشی از پاسخ به دنیای خطرناک‌تر و غیر قابل پیش‌بینی است.

او گفت «ایده‌ای مبنی بر اینکه چین برای ناتو اهمیتی ندارد، کارآمد نیست» و افزود: جنگ در اوکراین نشان داد که چقدر امنیت در هم تنیده و مرتبط است. این نشان می‌دهد که آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد، تبعاتی برای شرق آسیا دارد و آنچه در شرق آسیا رخ می‌دهد، برای اروپا از اهمیت برخوردار است.

این اظهارات استولتنبرگ در جریان سفر به ژاپن مطرح شده و او متعهد شد روابط ناتو را با توکیو تقویت کند تا از محیط امنیتی متشنج‌تر ناشی از حمله روسیه به اوکراین و همکاری نظامی رو به رشد با چین عبور کند.

گرچه او گفت چین یک دشمن نیست، اما افزود که این کشور در حال تبدیل شدن به یک «قدرت مستبدتر» است که رفتار بی‌محابا نشان می‌دهد، تایوان را تهدید می‌کند و قابلیت‌های نظامی را توسعه می‌دهد که می‌تواند به کشورهای ناتو هم برسد.

استولتنبرگ در سخنان خود تاکید کرد: ما برای تقویت هر چه بیشتر روابط و توسعه شراکت با کشورهای این منطقه کاملا آماده‌ایم.

دبیرکل ناتو قبل از توقف در ژاپن به کره‌جنوبی سفر کرد و از سئول خواست حمایت نظامی خود را از اوکراین افزایش دهد و هم‌زمان هشدارهای مشابهی در مورد افزایش تنش با چین داد. چین از تحرکات ناتو برای گسترش این ائتلاف نظامی در آسیا انتقاد کرده است. روسیه که اقدام نظامی خود علیه اوکراین را «عملیات ویژه» می‌خواند، بارها گسترش ناتو را تهدیدی برای امنیت خود قلمداد کرده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.