جلوگیری از افشای اطلاعات نفتی و استقلال در پژوهش با ابزار ایرانی

پایگاه خبری سیمای انرژی- گروه دانش و فناوری؛ میترا سعیدی کیا: در ایران، شرکتهای دانش بنیان، واحد های فناور، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری، کارخانه های نوآوری و... به شکل پیوسته و زنجیره‌وار فعالیت می کنند تا به توسعه زیست بوم فناوری در کشور کمک کنند. همه این بخش ها در کنار هم محیطی را به وجود آورده اند که باعث می شود یک یا چندین محصول خارجی در حوزه های مختلف تکنولوژی به کشور وارد نشود و در ازای آن محصول ایرانی مورد استفاده قرار بگیرد.

در این میان بخشی از فناوری می تواند پایه توسعه همه حوزه های فناورانه مانند نانو، بایو، سلول بنیادی، گیاهان دارویی، کشاورزی و... باشد. این بخش که همان تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است زمینه و بستر توسعه تکنولوژی در همه بخش های نوآورانه را رقم می زند تا ایده یک دانشجو یا محقق به محصول دانش‌بنیان تبدیل شود.

شرکتهای دانش بنیان فعال زیادی در این عرصه به بلوغ رسیده اند و زیر سقف زیست بوم فناوری و نوآوری کشور به تولید محصول مشغول اند به طوریکه ۹۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور دستگاهها و مواد آزمایشی تولید می کنند. ۷۰ درصد این تعداد، دانش بنیان و مابقی واحدهای فناوری هستند که تجهیزات آزمایشگاهی و مواد مورد نیاز آموزش و پژوهش را به تولید می رسانند.

به دلیل اهمیت تولید محصولات مرتبط با آزمایشگاهها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۱۰ سالی می شود که نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران ساخت» را برگزار می کند تا محلی باشد برای معرفی دستاوردهای فناورانه به مراکز پژوهشی، دانشگاه ها و ... . در همین راستا در گزارش پیش رو تلاش شده بخشی از دستاوردهای فناورانه شرکتهای دانش بنیان فعال در عرصه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی را معرفی کنیم.

تولید فرمانتور یا بایوراکتور هزارلیتری برای کشت سلولی و میکروبی

یکی از دستگاه های ساخته شده توسط محققان شرکتهای دانش بنیان، دستگاه فرمانتور یا بایو راکتوری است که برای کشت سلولی، میکروبی و ... بکار می رود. این محصول که نمونه های چینی، امریکایی، اروپایی آن با قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار دلار عرضه می شود توسط یک شرکت دانش بنیان با یک یا دو سوم قیمت نمونه خارجی به تولید می رسد.

سامان خاتمی، مدیر بازرگانی این شرکت دانش بنیان در گفتگو با سرویس‌خبری مهر اظهار کرد: این دستگاه برای شبیه سازی پروسه کشت سلولی، میکروبی و ... بدن انسان یا هر جاندار دیگر در آزمایشگاهها، داروسازی ها، واکسن سازی و .. مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه یک یا دو سوم قیمت نمونه خارجی با مواد و تجهیزات ایرانی ساخته شده است، گفت: این دستگاه در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، انستیتوپاستور ایران و چندین آزمایشگاه خصوصی مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از آن دما، ph و هر فاکتور دیگری قابل کنترل است.

خاتمی خاطر نشان کرد: برای تولید دارو، واکسن، انواع پروبیوتیک ها و ... نیز از این دستگاه می توان بهره برد.

جلوگیری از افشای اطلاعات نفتی و استقلال در پژوهش با ابزار ایرانی

دستگاه‌های تست ضربه برای اندازه گیری خواص مکانیکی فلزات و پلیمرها

مقاومت در ضربه یکی از مهمترین خواص مکانیکی فلزات، پلیمرها، کامپوزیت‌ها و دیگر مواد برای طراحان و سازندگان صنایع مختلف است. در همین راستا محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاه‌های تست ضربه در دو گروه اصلی، ضربه‌های پاندولی و ضربه‌های خطی با تکنولوژی روز دنیا مطابق با استانداردهای بین المللی شدند.

همچنین این شرکت موفق شده که دستگاه‌های ضربه پاندولی را تولید کند که با استفاده از این دستگاه، قابلیت انجام آزمون ضربه با روش چارپی و آیزود فراهم می شود. در این دستگاه یک پاندول با انرژی مشخص (جرم و طول بازو و ارتفاع رهایش) بعد از رهایش از ارتفاع اولیه به نمونه تحت تست برخورد می‌کند و بعد از شکست از آن عبور می‌کند و با اندازه گیری ارتفاع ثانویه پاندول بعد از شکست میزان انرژی جذب شده توسط نمونه محاسبه می‌شود.

این دستگاه در ظرفیت‌های ۲۰-۵۰-۱۵۰-۳۰۰-۴۵۰ جی مطابق با استانداردهای astm-iso isiri din en طراحی و ساخته شده است. دستگاه تست ضربه «مجهز به سیستم بالابر و ترمز اتوماتیک چکش»، «سیستم رهایش اتوماتیک چکش»، «محاسبه اتوماتیک انرژی واقعی»، «محاسبه سرعت پاندول و نمایش زوایا» است.

«گزارش کامل تست شامل زاویه رهایش، انرژی ضربه، زاویه عبور، سرعت پاندول»، «نمایشگر دیجیتال ال سی دی برای نمایش کلیه پارامترها»، «دارای سیستم اندازه گیری دقیق زاویه به صورت دیجیتالی»، «امکان تجهیز به چکش و فیکسچر چارپی»، «امکان تجهیز به چکش و فیکسچر آیزود»، «قابلیت کالیبراسیون مطابق با استاندارد»، «قابلیت محاسبه اصطحکاک دستگاه»، «مجهز به حفاظ ایمنی در مسیر عبور چکش»، «سیستم قفل پاندول و رهایش مطمئن و ایمن»، «قابلیت ارسال اطلاعات به پی سی»، «مجهز به انبر جهت استقرار دقیق نمونه آزمایش» از ویژگی‌های دستگاه‌های تست ضربه به شمار می روند.

ربات بالارونده سیم بکسل

یکی از تجهیزاتی که برای تست های غیر مخرب در آزمایش های محققان مورد استفاده قرار می گیرد، ربات بالارونده سیم بکسل است.از این رو یک شرکت دانش بنیان «ربات بالارونده سیم بکسلی» تولید کرده است. این ربات قابلیت حرکت بر روی پل‌های کابلی را دارد. ربات بالارونده سیم بکسل دارای نگهدارنده و مهاربند است که می تواند تجهیزات تا ۴۰ کیلوگرم را حمل کند.

این ربات را می توان از راه دور کنترل و روی آن دوربین هایی جهت پوشش ۳۶۰درجه نصب کرد. در واقع این ربات می تواند به بازرسی کابل سیم بکسل به روش نشت شار مغناطیسی بپردازد. از این ربات می توان در بررسی و تست کابل آسانسور، تله کابین، پل‌ها و ... استفاده کرد.

این سیستم دارای ۱۲۰ سنسور دیفرانسیلی محیطی است و می تواند با کامپیوتر از طریق پورت ۲ یو اس بی وصل شود. این محصول ایرانی می تواند یک درصد کاهش سطح مقطع و بریدگی یک تار را شناسایی کند.

آشکار سازی تک فوتون فیبری در ناحیه مادون قرمز

یکی از دستگاههای مورد نیاز برای محققان، آشکارساز است که این دستگاه نیز با دانش ایرانی ساخته شده و اکنون به بازار آزمایشگاهی ارائه شده است. آشکار سازی تک فوتون ab-fc-spd-ir بر پایه apd و جهت کاربرد در طول موج‌های مادون قرمز طراحی شده اند. این آشکار سازها با ورودی فیبر نوری بوده و بازده آشکار سازی آن در طول موج ۱۵۵۰ نانومتر برابر ۲۵ درصد است. دیود اولانچی به صورت ترموالکتریکی خنک شده و دمای آن ثابت نگاه داشته می‌شود. مقدار شمارش در حالت تاریکی برای این آشکارسازها تا ۸۰۰c/s نیز کاهش پیدا می‌کند.

حداکثر مقدار قابل شمارش آشکارساز یک میلیون در ثانیه است. همچنین آشکارساز دارای پورت usb است که می‌توان به کمک آن اطلاعاتی نظیر تعداد شمارش در ثانیه و دمای دیود را بر روی کامپیوتر مشاهده کرد. بهره آشکارسازی در طول موج‌های مختلف در شکل زیر نشان داده شده است. بهره آشکارساز را می‌توان در چهارحالت ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصد تنظیم کرد. همچنین مقدار dead time را نیزمی توان بین ۸۰ns تا ۵us انتخاب کرد.

جلوگیری از افشای اطلاعات نفتی و استقلال در پژوهش با ابزار ایرانی

پک های رنگ آمیزی هماتولوژی برای برنامه ریزی آزمایشگاهی پژوهشگران

یکی از دستگاه های کاربردی در رده تجهیزات آزمایشگاهی، پک های رنگ آمیزی هماتولوژی ساخته شده توسط یک شرکت دانش بنیان است؛ این شرکت می تواند هر نوع رنگ آمیزی را برای پژوهشگران برنامه ریزی کند.

پیش فرض دستگاه، رنگ آمیزی‌های پاتولوژی سیتولوژی و مغز استخوان است ولی می توان به سفارش مشتری برنامه نویسی صورت گیرد. استفاده از این دستگاه ایرانیزه، در زمان و کیفیت رنگ آمیزی بسیار مطلوب و مصرف رنگ صرفه جویی می کند به طوریکه مقدار مصرفی برای هر لام در این دستگاه ۱۰۰ لاندار بوده و بسیار کمتر از حجم مصرفی دستی است.

تولیدکنندگان در این شرکت دانش بنیان معتقدند با گران شدن متانول و پودر رنگ رایت هزینه‌ها به صورت زیادی بالا رفته پس این دستگاه می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مفید باشد. اپراتور با استفاده از دستگاه رنگ آمیزی اتوماتیک همه کاره قادر خواهد بود هر گونه تغییر و تنظیم در تنظیمات دستگاه انجام دهد که یک مزیت نسبت به نمونه‌های خارجی آن است.

منبع تغذیه ولتاژ بالا

یکی از راههای تولید پلاسما، پتانسیل الکتریکی یا ولتاژ بسیار بالا است. منابع تغذیه ولتاژ بالا با شناسه، suplix به خوبی می‌توانند انرژی و ولتاژ لازم برای تولید پلاسمای سرد را فراهم سازند. دستگاه suplix ساخته شده در یک شرکت دانش بنیان با توان نامی ۷۵۰ وات، منبع تغذیه مناسبی برای آزمایشگاه‌های پلاسما و چیدمان‌های آزمایشگاهی مرتبط با پلاسمامورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین وجود سامانه‌های محافظتی تعبیه شده درون دستگاه، شرایط استفاده‌های ایمن برای کاربران را فراهم می کند. کنترل دمای هوشمند، کنترل جریان هوشمند از ویژگی های این محصول است.

لیزر برای آزمایش های اپتیک کوانتومی

«لیزر قیبری فمتو» مدل Vira-fs-۱۰۴۰، بر پایه ماده فعال ایتربیوم (Yb-doed silica fiber) با دو خروجی همزمان فیبری و فضای آزاد در یک شرکت دانش بنیان طراحی و ساخته شده است که دارای کاربردهای وسیعی در حوزه پزشکی، صنعتی و نظامی است. از جمله کاربردهای این لیزر، تصویربرداری غیر خطی، تولید امواج تراهرتز، میکروماشین کاری در پلیمر و آزمایش‌های اپتیک کوانتومی است.

این دستگاه قابل حمل و کوچک، قطبش خطی، کاربری اسان، نرخ تکرار بالا، کیفیت پرتو خروجی بالا، پایداری توانی و طیفی بالا، دو خروجی همزمان فیبری و فضای آزاد است که از مزیتهای آن به شمار می رود.

کاربردهای این سیستم برای تولید امواج تراهرتز، برانگیختگی چند فوتونی، میکروماشین کاری در پلیمر، آزمایش‌های اپتیک کوانتومی، مقطع نگاری همدوس نوری (oct)
تصویر برداری غیرخطی (SHG،THG،…) است.

جلوگیری از افشای اطلاعات نفتی و استقلال در پژوهش با ابزار ایرانی

پاورمیتر پیشرفته برای مانیتورینگ کاربردی در کارخانجات

از دیگر تجهیزاتی که برای آزمایش در راستای اندازه گیری و مانیتتورینگ انجام می شود «پاورمیتر» است. پاورمیتر پیشرفته IM-۴۵۰۰ محصول یک شرکت دانش بنیان است که به عنوان تجهیز اندازه گیری و مانیتتورینگ پیشرفته با قابلیت محاسبه و نمایش ۲۴۶ پارامتر مختلف سیستم سه فاز به صورت یکپارچه تولید شده است.
این دستگاه در تابلو برق کارخانجات، صنایع، ادارات، ساختمان‌های بزرگ و … استفاده و بر روی کاین نصب می‌ شود.

این دستگاه در کاربردهایی که محاسبه انواع توان‌های الکتریکی، ضریب توان، اعوجاج هارمونیکی، هارمونیک‌ها و عد تعادل سیستم سه فاز حائز اهمیت است، استفاده می‌شود. همچنین در مواردی که دقت (precision) ۰.۰۱ درصد و صحت (accuracy) ۰.۲ درصد اندازه گیری ولتاژ و جریان و محدوده وسیع اندازه گیری مورد نیاز بوده و محدودیت فضای نصب وجود دارد به کار می‌رود.

از این دستگاه می توان برای محاسبه توان و جریان الکتریکی و متعادل کردن آنها استفاده کرد. از سوی دیگر در تابلو برق‌های مرتبط با اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق نیز استفاده می شود.

همچنین موتورخانه‌ها و مراکز پمپاژ، تابلو برق توزیع توان الکتریکی، تابلو برق تولید کننده‌های پراکنده توان الکتریکی مانند مزرعه بادی و خورشیدی، سیستم‌های مدیریت ساختمان، پست‌های تغذیه مترو و قطار برقی از صنایعی هستند که میتوان از این دستگاه بهره برد.

این سیستم به عنوان باریک ترین پاورمیتر پیشرفته با عمق ۲۷ میلی متر، قابلیت کالیبره کردن ولتاژها و جریان‌ها را دارد و می تواند مقدار ضریب توان برای بارهای سلفی و خازنی را اندازه گیری کند.

دستگاه تصویربرداری غیر مخرب پرتوایکس برای آزمایشگاههای دانشگاهها

ندا محمودی کارشناس ارشد فیزیک پزشکی و فعال در بخش تحقیق و توسعه و مارکتینگ یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با سرویس‌خبری مهر گفت: دستگاه تصویربرداری غیر مخرب پرتوایکس را بر اساس نیاز صنعت، دانشگاه و شرکتهای مختلف برای تصویربرداری سه بعدی بر اساس پرتو ایکس را تولید کردیم.

وی با بیان اینکه این دستگاه عملکردی شبیه سی تی بالینی دارد که در دو نسخه، جزئیات متفاوت را نشان می دهد، گفت: این دستگاه در کاربرد صنعتی می تواند از قطعات مکانیکی، الکترونیکی و حتی بیولوژیکی با دقت بالا تصویربرداری کند.

محمودی با تاکید بر اینکه این دستگاه مجوزهای استفاده را از سازمان انرژی اتمی اخذ کرده است، گفت: نمونه خارجی این دستگاه به دلیل تحریمها در کشور وارد نشده؛ ضمن اینکه در زمان نیاز، شرکتها و صنایع خصوصا در صنعت نفت برای مهندسی نفت، نمونه های خود را به خارج از کشور ارسال می کردند که این علاوه بر خروج ارز، باعث افشای اطلاعات نفتی می شد.

به گفته این محقق، به واسطه این دستگاه نیازی به ارسال نمونه برای دریافت خدمات نیست و اطلاعات ذخایر نفتی به دست کشورهای اروپایی نمی افتد.

وی افزود: نمونه خارجی ۴۰۰تا ۶۰۰هزار دلار قیمت دارد ولی این محصول حدودا با ۲۰۰هزار دلار در این شرکت ساخته شده است.

تولید ۳ نوع کیت آزمایشگاهی پیشرفته

یکی از شرکتهای دانش بنیان موفق شده ۳ نوع کیت پیشرفته را برای کاربردهای مختلف آزمایشگاهی تولید کند. «کیت پیشرفته آزمایشگاهی سنجش ابیراهی»، « کیت آزمایشگاهی تداخل سنج مایکلسون»، «کیت آزمایشگاه اپتیک پیشرفته تداخل سنج ماخ زندر» از محصولات تولید شده در این شرکت هستند.

آزمایش‌های قابل اجرا با «کیت پیشرفته آزمایشگاهی سنجش ابیراهی» مربوط به ( اندازه گیری ابیراهی رنگی عدسی ساده و مرکب)،(اندازه گیری ابیراهی کروی عدسی ساده) و(اندازه گیری ابیراهی های یک تیغه شیشه‌ای در مسیر باریکه واگرا) می شود.

همچنین با کیت پیشرفته تداخل سنج مایکلسون می توان تغییرات طول موج و طول همدوسی لیزر را اندازه گیری کرد و رفتار دایود لیزر با تغییر جریان را مورد بررسی قرار داد.

با کیت سوم تداخل سنج «ماخ زندر» می توان برخی آزمایش‌های قابل اجرا مانند مشاهده اثر ناهماهنگی دمایی هوا اطراف سیم حامل جریان، تداخل دو موج تخت و بدست آوردن زاویه دو موج را مورد بررسی قرار داد. همچنین اندازه گیری ضریب شکست تیغه شیشه‌ای، اندازه گیری زاویه رأس گوه شیشه‌ای و مطالعه اثر قطبش بر تداخل از دیگر کاربردهای این کیت در آزمایشگاه است.

تثبیت کننده ولتاژ برق شهر

تنظیم کننده ولتاژ برق شهر (استابیلایزر) از دیگر دستاوردهای محققان است که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته است. این دستگاه با دقت و کارایی بالا بوده و قابل استفاده در محدوده وسیعی از تغییرات ولتاژ برق (۱۴۰ تا ۲۵۵ ولت) است. این دستگاه دارای حفاظت ولتاژ بوده و در زمان ایجاد خطا، دستگاه به سرعت خروجی را قطع و مانع آسیب رسیدن به تجهیزات می‌شود.

همچنین کنترل و حفاظت هوشمند جریان بار از طریق فعال شدن نشانگر اضافه جریان و قطع خروجی فراهم می‌شود، علاوه بر این امکان تنظیم زمان تأخیر راه اندازی در دستگاه فراهم شده است.

سیستم میکروپروسسوری با دقت بالا، نمایشگر ولتاژ برق شهر، نشانگر وضعیت تأخیر در وصل، نشانگر وضعیت خروجی، نشانگر ورودی غیرمجاز، نشانگر اضافه جریان
نشانگر اضافه جریان، دارای کلید تنظیم زمان تأخیر در وصل، دارای ۶ پله (تپ) تنظیم ولتاژ، دارای دو عدد پریز خروجی صنعتی ارت دار، محدوده وسیع کاری، تثبیت و دقت بالا از ویژگی های این محصول به شمار می روند.

از مزیتهای تثبیت کننده ولتاژ و محافظ پیشرفته ایران ساخت می توان به مجهز بودن سیستم هشدار صوتی اضافه بار، حفاظت هوشمند اضافه جریان، حفاظت اضافه ولتاژ ورودی، حفاظت اضافه ولتاژ بار، حفاظت کاهش ولتاژ ورودی، حفاظت کاهش ولتاژ بار، حفاظت تأخیر در راه اندازی، حفاظت در برابر اتصال کوتاه بار،حفاظت زمین و حفاظت شوک ناشی از صاعقه اشاره کرد.

ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی زیستی برای تحقیقات دانشگاهی

از سوی دیگر یک شرکت دانش بنیان تواسته به ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی زیستی بپردازد و آن را برای مطالعات بیولوژیکی محققان کشور به بازار عرضه کند.

معصومه ناصری از محققان این طرح در یکی از شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده دستگاه‌های میکروسکوپ نیروی اتمی در گفتگو با سرویس‌خبری مهر گفت: این شرکت‌ در زمینه طراحی و ساخت میکروسکوپ‌های نیروی اتمی برای مطالعات حوزه فناوری نانو فعال است و توانسته این دستگاه‌ها را به دانشگاه‌ها عرضه کند.

وی اظهار کرد: محصول جدید این شرکت ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی زیستی است که برای مطالعات بر روی نمونه‌های بیولوژیکی، بافت زنده و سلول‌ها به کار می‌رود.

ناصری با اشاره به کاربردهای این میکروسکوپ توضیح داد: این میکروسکوپ برای بررسی سطح نمونه‌های بیولوژیکی به کار می‌رود ولی تفاوت آن با میکروسکوپ نیروی اتمی در این است که محققان قادرند در محیط‌های مایع از بافت نمونه تصویر برداری کند.

وی اضافه کرد: به طور کلی در کارهای بیولوژیکی و زیست شناسی، یکسری از بافت‌ها باید در محیط بافری باشند تا بافت سالم بمانند و یا در برخی مواقع لازم است که بافت‌ها به صورت زنده مورد بررسی قرار گیرند. این دستگاه این امکان را به ما می‌دهد که از بافت‌های موجود در محیط‌های بافری، تصاویری را تهیه کنیم و لازم نیست نمونه خشک شود.

این محقق اضافه کرد: علاوه بر آن این میکروسکوپ امکان تصویربرداری از زیر نمونه را برای محققان فراهم می‌کند.زمانی که نمونه بر روی لام قرار می‌گیرد می‌توان از زیر آن نیز تصویربرداری کرد که این امر در مطالعات بیولوژیکی بسیار با اهمیت است.

به گفته وی با استفاده از این میکروسکوپ می‌توان برای اندازه گیری سطح سلول‌ها استفاده کرد؛ به عنوان مثال می توان برهمکنش میان یک گیرنده و لیگاند را با این میکروسکوپ بررسی کرد که برای این منظور بر روی سوزن دستگاه رسپتور و بر روی سطح نیز نمونه مورد نظر قرار داده می‌شود و از طریق نیروهای بین مولکولی می‌توان بررسی کرد که این دو ترکیب نسبت به یکدیگر تمایل دارند یا خیر.

جلوگیری از افشای اطلاعات نفتی و استقلال در پژوهش با ابزار ایرانی

انعقاد قراردادهای فروش مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت

دکتر محمد حسین بهشتی رئیس دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت به سرویس‌خبری مهر گفت: به دلیل تحریم ها و شرایط کنونی، لازم است که تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاهها، مراکز پژوهشی، شرکتهای دانش بنیان و... در داخل کشور ساخته شوند.

وی با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیان بر اساس نیاز به تولید این محصولات پرداخته اند و هر ساله دستاوردهای خود را در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت به نمایش می گذارند، با اشاره به فروش محصولات دانش بنیان طی ۹ دوره قبل، تصریح کرد: بیش از هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان محصولات دانش بنیان حوزه تجهیزات آزمایشگاهی طی ۹ دوره قبلی به فروش رسید که ۳۵ درصد آن را معاونت علمی و فناوری به عنوان یارانه پرداخت کرده است.

رئیس دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت افزود: در دوره نهم، ۴۴۲ شرکت دانش بنیان حضور داشتند؛ این شرکتها توانستند در این دوره، ۱۸۷ میلیارد تومان فروش داشته باشند. از این میزان ۵۷ میلیارد تومان را معاونت علمی و فناوری به عنوان یارانه پرداخت کرد. در دوره نهم میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از خروج ارز با تولیدمحصولات دانش بنیان و فروش آنها به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه در جریان برگزاری نمایشگاه قراردادهایی منعقد می شود، گفت: امسال هم مانند سالهای گذشته، قراردادهایی بین وزارتخانه ها و زیرمجموعه های آنان (دانشگاهها، مراکز پژوهشی، پژوهشگاه ها، موسسه های پژوهشی و ... ) با شرکتهای تولید کننده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی منعقد شد که بر اساس برآوردهای اولیه، تعداد ۱۵۷۰ پیش فاکتور در این دوره از نمایشگاه بالغ بر ۹۹۷ میلیارد تومان صادر شده است.

وی با بیان اینکه انتظار می رود ۳۰ درصد این قراردادها محقق شود، گفت: معاونت علمی ۲۶درصد این خریدهای داخلی را مورد حمایت قرار داده و تقریبا ۲۶۱ میلیارد تومان این قراردادها را پرداخته است.

بهشتی با تاکید بر اینکه بیشترین قرارداد در نمایشگاه دهم، بین شرکتهای دانش بنیان و واحدهای تابعه وزارت علوم بوده است، افزود: در این نمایشگاه هزار و ۵۷ قرارداد بین شرکتهای دانش بنیان تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی و دانشگاهها - مراکز پژوهشی(زیرمجموعه وزارت علوم) منعقد شده است.

وی با اشاره به میزان قراردادهای دیگر گفت: همچنین ۱۱۳ قرارداد بالغ بر ۱۲۱ میلیارد تومان بین شرکتهای دانش بنیان و وزارت دفاع، ۱۱۱ قرارداد ۷۱ میلیارد تومان بین شرکتهای دانش بنیان و وزارت بهداشت طی نمایشگاه منعقد شد. البته که جهاددانشگاهی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اموزش پرورش و ... نیز قراردادهایی با دانش بنیانهای تولید کننده تحهیزات و مواد ازمایشگاهی منعقد کردند.

وی با اشاره به مزیت این نمایشگاه نسبت به نمایشگاههای دیگر گفت: این نمایشگاه تنها مربوط به یک دوره از سال نمی شود بلکه به صورت مجازی دایر است و مخاطبان می توانند با شرکتهای دانش بنیان حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ارتباط بگیرند و قرار داد منعقد کنند.

به گزارش مهر، ورود شرکتهای دانش بنیان به ساخت و تولید تجهیزات آزمایشگاهی برای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها ضمن تجهیز و به روز کردن این مراکز به ابزار پژوهش و تولید محصولات هایتک، کشور را به ویژه در زمانه تحریم ها خودکفا می کند و باعث می شود اطلاعات حساس علمی از کشور خارج نشود.

در این میان برگزاری نمایشگاه هایی نظیر «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی» فرصتی را فراهم می آورد که محققان از ابزارهای جدید تولید شده اطلاع پیدا کنند و زمینه برای عقد قرارداد فروش نیز بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان فراهم شود چنانکه در آخرین دوره نمایشگاه ۲۹۶ شرکت بیش از ۹ هزار محصول خود را به نمایش گذاشتند که از این تعداد ۵۰۰ محصول از سطح فناوری بالایی برخوردار بودند.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.