هشدار محقق برجسته اسرائیلی نسبت به پایان کار رژیم صهیونیستی

به دنبال تصمیمات کابینه رژیم صهیونیستی و به ویژه طرح اصلاحات قضایی آن، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۲ در سخنانی نسبت به پایان کار اسرائیل هشدار داد.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دانیل کانمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۲ در این باره گفت که در برهه فعلی بیش از زمان جنگ ۱۹۷۳ میان اعراب و اسرائیل نگران رژیم صهیونیستی است.

طبق این گزارش، بیشترین چیزی که نگرانی کانمن را به همراه داشته است، طرح اصلاحات قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.

کانمن در این باره گفت: برای من، اینجا تقریباً پایان جهان است و از نظر من این پایان اسرائیل است.

وی افزود: سعی کردم نگرانی فعلی‌ام را با نگرانی‌ام در سال ۱۹۷۳ مقایسه کنم و نتیجه این شد که من در آن زمان کمتر نگران بودم، امروز بیشتر نگران هستم. من نگران ماهیت دولت هستم.

کانمن ادامه داد: چه اتفاقی می‌تواند بیفتد، اینجا جایی نیست که من در آن بزرگ شده‌ام، اینجا، جایی نیست که نوه‌های من بخواهند در آن زندگی کنند. وقتی دستگاه اجرایی به دستگاه قضایی نفوذ می‌کند، حاکمیت هر حزبی را تداوم می‌بخشد و بدون شک این پایان دموکراسی است.

وی تاکید کرد: در نتیجه این اتفاق، اسرائیل به مجارستان، ترکیه و لهستان می‌پیوندد؛ چراکه آنها یک باشگاه بسیار محترم از دیکتاتورهایی هستند که تظاهر به دموکراتیک بودن می‌کنند. این روند با گرفتن استقلال دستگاه قضایی آغاز می‌شود و با مطبوعات و آزادی فردی ادامه می‌یابد.

کانمن در ادامه تاکید کرد: "در یک سیستم دموکراتیک، سیستم قضایی مستقل است و در تفسیر قانون حرف آخر را می‌زند. اکثریت ۶۱ در مقابل ۵۴ نیست و این اکثریت نیست که تصمیم می‌گیرد."

طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل پس از آنکه توسط یاریو لوین، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو مطرح شد انتقادهای گسترده‌ای‌ را به ویژه از سمت مخالفان به همراه داشت و تا جایی که منجر به برگزاری تظاهرات طی هفته گذشته در تل‌آویو شد.

هدف از این طرحی که لوین مطرح کرده کنترل کامل دولت بر انتصاب قضات از جمله دادگاه عالی است و قدرت این دادگاه را برای لغو قوانین به شدت محدود می‌کند و کنست را قادر می‌سازد دوباره تنها با اکثریت ۶۱ رای قوانینی که دادگاه لغو کرده، مجددا تصویب کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.