اندونزی برای نظارت بر کشتی گارد ساحلی چین، ناو جنگی اعزام کرد

فرمانده نیروی دریایی اندونزی امروز (شنبه) اعلام کرد، اندونزی یک ناو جنگی را در دریای "ناتونا"ی شمالی خود مستقر کرده تا یک کشتی گارد ساحلی چین را که در یک منطقه دریایی غنی از منابع فعال بوده است، زیر نظر بگیرد؛ منطقه‌ای که هر دو کشور بر آن ادعای مالکیت دارند.

به گزارش سیمای انرژی، "ابتکارعمل عدالت اقیانوس اندونزی" به خبرگزاری رویترز گفت، داده‌های رهگیری کشتی نشان می‌دهند که کشتی CCG 5901 گارد ساحلی چین از 30 دسامبر در دریای ناتونا به ویژه در نزدیکی میدان گازی "تونا بلوک" و میدان نفتی و گازی "چیم سائو ویتنامی" مشغول دریانوردی بوده است.

لاکسامانا محمد علی، فرمانده نیروی دریایی اندونزی اعلام کرد، یک ناو جنگی، یک هواپیمای گشت‌زنی دریایی و یک پهپاد برای زیر نظر گرفتن این کشتی چینی مستقر شده‌اند.

وی افزود: این کشتی چینی هیچ فعالیت مشکوکی انجام نداده است. با این حال، باید آن را زیر نظر بگیریم چرا که مدتی است در منطقه انحصاری اقتصادی اندونزی بوده است.    

این در حالی است که سخنگوی سفارت چین در جاکارتا هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است.

کنوانسیون سازمان ملل در مورد قانون دریا به کشتی‌ها حق دریانوردی در منطقه انحصاری اقتصادی را می‌دهد.

این تحرک پس از توافقنامه منطقه انحصاری اقتصادی میان اندونزی و ویتنام، و تایید اندونزی برای توسعه میدان گازی "تونا" در دریای ناتونا، با سرمایه‌گذاری کلی بیش از 3 میلیارد دلار تا آغاز تولید، صورت می‌گیرد.

در سال 2021، کشتی‌های اندونزی و چین برای ماه‌ها در نزدیکی یک سکوی نفتی شناور که ارزیابی هایی در بلوک تونا انجام می‌داد، در مقابل یکدیگر مستقر شده بودند.

در آن زمان چین از اندونزی خواست تا حفاری‌ها را متوقف کند و تاکید داشت که این فعالیت‌ها در قلمروی چین در حال وقوع است.  

اندونزی که بزرگ‌ترین کشور جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود، تاکید دارد که طبق کنوانسیون سازمان ملل در مورد قانون دریا، بخش جنوبی دریای چین جنوبی در واقع منطقه انحصاری اقتصادی اندونزی است و در سال 2017 میلادی آن را دریای ناتونای شمالی نام‌گذاری کرد.

پکن که با این اقدام مخالفت کرده، تاکید دارد که این منطقه دریایی در قلمروی چین در دریای چین جنوبی واقع شده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.