اردوغان: گفت‌وگو با پوتین درخصوص ساخت نیروگاه هسته‌ای ادامه دارد/باید از جنگ جهانی جلوگیری کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، در حال گفت‌وگو با رئیس جمهور روسیه پیرامون ساخت نیروگاه هسته‌ای مشابه نیروگاه "آکویو" در شهر سینوپ واقع در شمال ترکیه است.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به سرویس‌خبریان گفت: می‌توانم بگویم که درخصوص بحث انرژی در موقعیت خوبی هستیم. ما به شخص دیگری نیاز نداریم.

وی افزود: به خصوص پس از اتمام ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو در دو الی سه سال آینده، ما پتانسیل بسیار خوبی خواهیم داشت. همچنین، در حال حاضر من با آقای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مورد مسئله سینوپ گفت‌وگو می‌کنم. امیدواریم چهار توربین در آنجا بسازیم و به همان تعداد و شاید حتی بیشتر از آکویو خواهیم داشت. وقتی این مسائل عملی شوند، ترکیه دیگر مشکلی نخواهد داشت. ما در موقعیت بسیار بهتری خواهیم بود و به راحتی می‌توانیم صادرات انرژی را آغاز کنیم.

ترکیه و روسیه بر روی ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو در استان مرسین در جنوب ترکیه با یکدیگر همکاری می‌کنند. اردوغان پیشتر در ماه نوامبر گفته بود که آنکارا و مسکو در حال مذاکره بر سر ساخت دو نیروگاه دیگر در ترکیه هستند. یکی از آنها در شهر سینوپ ساخته خواهد شد.

رجب طیب اردوغان همچنین نسبت به ادامه جلسات روسای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و آمریکا در ترکیه ابراز امیدواری کرد.

روز دوشنبه تلویزیون سی‌ان‌ان به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش داد که ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا با سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجه روسیه در آنکارا برای گفت‌وگو در مورد شهروندان بازداشت شده آمریکایی و خطرات هسته‌ای دیدار کرده است.

اردوغان در ادامه به سرویس‌خبریان گفت: البته ما می‌خواهیم اوضاع را تحت کنترل داشته باشیم و نسبت به ملاقات آن‌ها در اغلب اوقات اطمینان حاصل کنیم. خدایی نکرده، مسئله استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای منجر به جنگ جهانی جدید خواهد شد. بیایید چنین فرصتی را فراهم نکنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت، پس از گفت‌وگوهای هیئت‌های روسیه و آمریکا در آنکارا، اطلاعاتی از رئیس دستگاه اطلاعاتی خود دریافت کرده است که طرفین توافق کرده‌اند از استفاده از تسلیحات هسته‌ای خودداری کنند.

اردوغان در پایان به سرویس‌خبریان گفت: اجازه دهید مواردی را به شما بگویم؛ اطلاعاتی که از رئیس وزارت اطلاعات ترکیه در مورد استفاده روسیه و ایالات متحده از سلاح هسته‌ای دریافت کردم این است که در حال حاضر هر دو طرف هیچ تلاشی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای انجام نخواهند داد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.