گازپروم: روسیه به بزرگترین تامین کننده گاز چین تبدیل می‌شود

به گزارش سیمای انرژی به نقل از راشاتودی، کریل پولوس، معاون بخش استراتژی شرکت دولتی گازپروم روسیه طی اظهاراتی در روز سه شنبه تأکید کرد که این غول انرژی به احتمال زیاد به بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی در بازار چین تبدیل خواهد شد، چرا که صادرات آن به طور مداوم در حال رشد است.

وی در نشست انجمن بین‌المللی گاز سنت پترزبورگ گفت: با در نظر گرفتن قرارداد امضا شده قبلی برای تامین گاز تحت پروژه قدرت سیبری Power of Siberia، مجموع حجم قرارداد (دوکشور) به 48 میلیارد متر مکعب می‌رسد.

این مقام افزود: به احتمال زیاد، پس از رسیدن به حجم مشخص شده صادرات، روسیه ممکن است به بزرگترین تامین کننده گاز چین تبدیل شود.

وی در ادامه گفت: در عین حال، همچنین مهم است که روسیه و چین ضمن توسعه همکاری در صنعت گاز، وابستگی متقابل را تا سطوح بحرانی افزایش ندهند.

پولوس همچنین به تغییر سیاست دو کشور در استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های تجاری اشاره کرد و گفت: در جریان نشست "مجمع اقتصادیِ شرقی"، توافقی برای پرداخت هزینه تامین گاز از طریق خط لوله گاز قدرت سیبری به روبل و یوان حاصل شد.

وی تاکید کرد: صحبت از سازوکارهای قیمت گذاری ثابت و عدم وجود موانع نظارتی برای اجرای پروژه های گازی است.

بر اساس این گزارش، گازپروم صادرات گاز به چین را از طریق خط لوله بزرگ قدرت سیبری افزایش داده است.

این خط لوله مرزی 3000 کیلومتری (1864 مایلی) تحویل گاز طبیعی روسیه به چین را در سال 2019 آغاز کرد. ظرفیت این مسیر به اصطلاح شرقی 61 میلیارد متر مکعب گاز در سال است که 38 میلیارد متر مکعب آن برای صادرات است.

توافق بر سر تامین گاز از طریق این خط لوله در سال 2014 انجام شد و گازپروم و شرکت ملی نفت چین CNPC قراردادی 30 ساله امضا کردند. این قرارداد 400 میلیارد دلاری بزرگترین قرارداد گازپروم است و قدرت سیبری اولین خط لوله گاز طبیعی بین روسیه و چین محسوب می‌شود.

این شرکت روسی در حال حاضر روی پروژه قدرت سیبری 2 کار می‌کند که شامل ساخت خط لوله گاز به چین از طریق خاک مغولستان است. این خط لوله پس از راه اندازی می تواند تا 50 میلیارد متر مکعب گاز را تحویل دهد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.