وانگ یی برنامه‌ای برای دیدار با بلینکن در نشست آسه‌آن ندارد

هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها به خاطر سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور هیچ برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش در پنجاه و پنجمین نشست وزرای خارجه آسه‌آن و نشست‌های مرتبط با آن در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج ندارد.

به گزارش سیمای انرژی، به نقل از روزنامه گلوبال تایمز چین، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین قرار است از امروز (چهارشنبه) تا روز جمعه در نشست‌هایی با وزرای امور خارجه آسه‌آن و کشورهای شرق آسیا شرکت کند.

این نشست‌ها بر توسعه و امنیت منطقه‌ای و همچنین رسیدگی به مسائل نامعلومی که در پی کووید ۱۹ به وجود آمده‌اند، بحران روسیه-اوکراین و استراتژی آمریکا در منطقه هند-اقیانوس آرام که ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند، تمرکز خواهند داشت.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: وانگ یی از روز چهارشنبه تا جمعه در نشست وزرای امور خارجه چین-آسه‌آن، نشست آسه‌آن به اضافه سه وزیر خارجه، نشست وزرای امور خارجه شرق آسیا و نشست وزرای امور خارجه اجلاس منطقه‌ای آسه‌آن در پنوم‌پن شرکت خواهد کرد.

وی افزود: وانگ یی به دعوت پراک سوخون، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کامبوج به پنوم‌پن سفر می‌کند. وانگ یی قرار است در این سفر با وزرای امور خارجه کشوهایی چون لائوس، برونئی، ژاپن، سریلانکا و نیوزیلند درباره مسائل مربوط به نگرانی‌های مشترک تبادل نظر کند و هیچ برنامه‌ای برای دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که او نیز قرار است از چهارشنبه تا جمعه در نشست وزرای امور خارجه آمریکا-آسه‌آن، نشست وزرای امور خارجه شرق آسیا و اجلاس منطقه‌ای آسه‌آن شرکت کند، ندارد.  

کارشناسان ژاپنی عدم ملاقات وانگ یی و آنتونی بلینکن را نشانه‌ای درباره خطرناک بودن و جدیت سفر پلوسی و همچنین خشم چین نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا می‌دانند.

به دنبال سفر پلوسی به تایوان، هوآ چونیینگ روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت: همه جهان شاهد است که آمریکا ابتدا این اقدام تحریک‌آمیز را آغاز کرد و باعث ایجاد تنش شد. در نتیجه آمریکا باید مسئولیت کامل این اوضاع را بر عهده بگیرد.

وی همچنین اظهارات بلینکن برای نشان دادن هژمونی و منطق گانگستری آمریکا را به باد انتقاد گرفت و گفت: بلینکن نشان داد که هیچ صداقتی ندارد و هیچ تمایلی به گوش دادن به حرف‌های چین ندارد و به طور کامل جو دیدار احتمالی میان وزرای امور خارجه آمریکا و چین را نابود کرد.

هوآ چونیینگ درباره انتظارات چین از این سری نشست‌ها در پنوم‌پن گفت: همکاری چین با کشورهای آسه‌آن و شرق آسیا به جریان فوق‌العاده خود ادامه می‌دهد. چین همیشه آسه‌آن را یک نیروی مهم در حفظ ثبات منطقه‌ای و در حمایت از ادغام اقتصاد منطقه‌ای می‌بیند. پکن امیدوار است این سری نشست‌ها بتواند اجماع تمامی طرفین را محکم‌تر، همکاری در بین تمامی کشورها را تقویت و انگیزه جدیدی به صلح و ثبات منطقه تزریق کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.