تحول در صنعت خودرو با بهره مندی از توانایی شرکتهای دانش بنیان

به گزارش پایگاه خبری سیمای انرژی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در رونمایی از تجهیزات الکترونیک و هوشمند ایران ساخت تولید شده توسط یک شرکت دانش بنیان متعلق به یک خودروساز ایرانی از بایدها برای توسعه و تحول صنعت خودرو گفت و عنوان کرد: زحمات بسیاری انجام گرفته و مدیران شایسته ای برای تحقق صنعت خودرو تلاش کرده اند. اما برای تحول جدی در این حوزه می‌باید زمینه برای پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به بخش های مختلف این صنعت فراهم شود و این موضوع با عزم و اراده مدیران صنعت خودرو ممکن خواهد بود.

ستاری، با تاکید بر این که تولید رقابتی، درآمدزا و اشتغال آفرین با گذار از کارخانه‌داری، به صنعت محقق می‌شود، ادامه داد: گذار از کارخانه‌داری و مونتاژ به صاحب صنعت بودن، هنگامی محقق می‌شود که بتوانیم طراحی‌ها، توسعه‌ها و تولید را به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران، در داخل کشور انجام دهیم. تمام صنایع موفق و پیشرفته، از چنین الگو و راهبردی پیروی می کنند. بنابراین با اشراف و احاطه به دانش و توانمندی طراحی، از ساختار کارخانه وارد یک ساختار صنعتی خواهیم شد.

وی ادامه داد: برای سال های گذشته شاید رویه مونتاژ و کارخانه داری پاسخ گو بود چراکه کل کشور صد هزار دانشجو داشت و دغدغه اصلی اشتغال کارگری بود اما در دوران کنونی کشورمان بیش از ۴ و نیم میلیون دانشجو دارد و دغدغه اصلی کشور، اشتغال فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی است. برای این که حرکت به سمت صنعتی شدن، شتاب و سرعت بیش تری بگیرد، تنها راه استفاده از شرکت های دانش بنیان و خلاق است، باید از این ظرفیت علمی و دانشگاهی بهره برد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مهم ترین لازمه توسعه، را ترویج فرهنگ آن دانست و گفت: اگر فرهنگ تحول به سوی صنعت در مجموعه های خودروساز نهادینه شود، قطعا شاهد تحول و تحقق صنعتی شدن حوزه خودرو خواهیم بود.

ستاری، با تاکید بر پیوند مراکز نوآوری با صنایع بزرگ برای رسوخ فناوری و رقابت پذیری بیش‌تر گفت: از ساختار فکری اداری، نوآوری حاصل نمی شود و برای رسوخ نوآوری به حوزه خودرو، باید تعامل با شرکت های دانش بنیان و فناور خارج از مجموعه های دولتی و شرکت‌های بزرگ، از طریق شتابدهنده ها بیشتر شود.

ستاری با اشاره به این‌که برای توسعه محصول، این شرکت‌های دانش بنیان هستند که می توانند نوآوری را به خطوط تولید وارد کنند، ادامه داد: حوزه پژوهش‌های پایه و توسعه دانش، دانشگاه ها می توانند نقش آفرینی خوبی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای سرمایه انسانی موجود در کشور، ایران و زیرساخت های موجود در صنعت خودروسازی کشور، پیوند شرکت های دانش‌بنیان با این حوزه، می تواند نوآوری را در چرخه تولید قرار دهد و هوشمندی را به ارمغان بیاورد. در حال حاضر شرکت های دانش بنیان خوبی داریم که در حوزه های مرتبط با خودرو از مواد، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، الکترونیک و راهبری فعالیت می کنند که بهره مندی صنعت خودرو از توانمندی آن‌ها، می تواند تحولی جدی را در این حوزه رقم بزند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، با تاکید بر این که پژوهش محصول‌محور و کارآمد ماحصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است ادامه داد: تولید محصولی نوآور، رقابتی و کارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش امکان پذیر می شود و دولت و صنایع دولتی‌، مجری پژوهش‌های محصول محور نیستند بلکه این کار می‌باید با استفاده از پلی ارتباطی تحت عنوان مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های فناوری که ایده‌های نوآورانه را به صنعت پیوند می زنند، تحقق بیابد.

بومی سازی قطعات الکترونیک خودرو

یکی از بردهای برق شبکه الکترونیک خودرو تحت عنوان BCM با طراحی و دانش بومی در داخل کشور تولید و به مرحله توسعه نهایی رسیده است و تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید قطعی خواهد رسید که کاهش هزینه ۱۰۰ دلاری برای هر قطعه را به دنبال خواهد داشت.

با تولید این قطعات، تمامی مجموعه قطعات الکترونیکی خودرو یکپارچه خواهد شد و از تولیدات ایران ساخت خواهد بود. به طوری که توانمندی در ارتقا و طراحی را به ارمغان خواهد آورد.

این شرکت دانش بنیان، در مسیر کسب توسعه دانش فنی صنعت خودرو حرکت خود را آغاز کرد و اکنون در مسیر توسعه دانش فنی خودرو و مهندسی و داخلی تجهیزات در صنعت خودرو فعالیت دارد.

برای توسعه صنعت تولید و داخلی سازی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده شده است و به عنوان محل اتصال محل تولید دانش و مصرف دانش شده است.

در حوزه سیستم برق الکترونیک، توسعه فناوری و تولید سامانه های هوشمند ناوبری، سیستم های کمک راننده و اتصال پذیری در دستور کار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته است.

این شرکت دانش‌بنیان در قسمت BCM و ACM و ICN و اتصال پذیری و هوشمندسازی گام برداشته است و فناوری هایی چون سیستم نقطه کور، ترمز اضطراری را با شرکت های دانش بنیان خارج از شرکت توسعه می دهد.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.