رئیسی: روابط تجاری با تاجیکستان افزایش 400 درصدی داشته است/ هر دو کشور بر گسترش روابط مصمم هستیم

به گزارش سرویس‌خبری حوزه دولت پایگاه خبری سیمای انرژی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از دیدار «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با وی و گفت‌وگوی هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، در نشست خبری اظهار داشت: به آقای رحمان رئیس جمهورِ کشور دوست، برادر، همسایه و هم‌زبان تاجیکستان و همراهان‌شان تبریک صمیمانه می‌گویم و از اینکه دعوت جمهوری اسلامی ایران را قبول کردند و به تهران آمده که موجب نشست‌هایی که زمینه تصمیم‌گیری‌های خوبی برای روابط دو کشور شد، تشکر می‌کنم.

وی افزود: ما با کشور تاجیکستان به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل مختلف همسایگی، روابط فرهنگی، دینی، هم‌زبانی، هم‌فرهنگی و هم‌تمدنی خوبی داریم؛ اما با توجه به مشکلاتی که پیش آمده بود، با سفری که در ابتدای کار دولت برای شرکت در اجلاس شانگهای و دیدار دو جانبه به این کشور داشتم، سفر ما نقطه عطفی برای روابط‌مان بود. پس از این سفر شاهدیم که مبادلات تجاری دو کشور افزایش 4 برابری داشته و در سایر حوزه‌ها نیز گام‌های خوبی برداشته شده؛ خصوصا در اجرای تفاهم‌نامه‌هایی که در در شهر «دوشنبه» امضا شد.

رئیس‌جمهور کشورمان بیان کرد: با سفر آقای رحمان و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید تردید ندارم که گام بلندی در روابط دو کشور برداشته خواهد شد و در گفت‌وگوهایی که بین دو کشور انجام شد، اراده و تصمیم جدی این است که روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و در حوزه‌های مختلف انرژی، گردشگری، معدن، علم و فناوری تداوم یابد. هم‌چنین هر دو کشور معتقدیم روابط‌مان باید بهتر از وضعیت کنونی باشند و حتما می‌توانیم روابط دوجانبه را به روابط خوب منطقه‌ای و جهانی تبدیل کنیم. این روابط می‌تواند بین دو کشورِ مسلمان و همسایه برای دو دولت، ملت و منافع امیدبخش باشد.

رئیسی گفت: نسبت به مسائل منطقه‌ای نظرات مشترکی داشته و درباره عدم حضور بیگانگان در منطقه نیز نگاهی مشترک داریم؛ به هیچ‌عنوان حضور بیگانگان امنیت‌ساز نبود و نخواهد بود و باید مسائل منطقه را با گفت‌وگو، مذاکره و نشست‌ها بین مسئولین و سران منطقه حل کنیم و حضور بیگانگان امیدبخش و گره‌گشا نیست.

وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: نگاه مشترک ما درباره افغانستان این است که حتما باید دولت فراگیر شکل بگیرد که از همه احزاب، گروه‌ها و اقوام نمایندگی کند. امنیت افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بسیار مهم است و البته از همه برای ملت افغانستان مهم‌تر است. اینکه باید افغانستان امنیت و ثبات داشته و مردم افغانستان آرامش داشته باشند و حضور تروریست‌ها در این کشور نگران‌کننده است، نظر مشترک ماست. نمی‌توانیم حضور تروریست‌ها را نه در افغانستان و نه در منطقه بپذیریم و حتما معتقدیم بیگانگان و دست‌های پلید استکبار که داعش و گروه‌های تروریستی را در منطقه تقویت می‌کنند، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند امنیت مردم افغانستان و منطقه است و دنبال اهداف سیاسی و منافع خود هستند.

رئیس‌جمهور افزود: 20 سال ناتو و آمریکا در افغانستان چیزی جز جنگ، خون‌ریزی و تخریب نداشته است. دو کشور نظر مشترکی در مبارزه با تروریسم،  مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته دارند.

رئیسی در پایان ابراز امیدواری کرد این سفر گام موثری برای ارتقای روابط ایران و تاجیکستان باشد.

این خبر تکمیل می‌شود...

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.