گزارش مرکز پژوهش‌ها و قوه قضائیه درباره طرح مجلس/طرح حمایت از کارخانجات مجددا به مجلس می‌آید

عزت الله اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سرویس‌خبری پارلمانی پایگاه خبری سیمای انرژی، با اشاره به رد شدن کلیات طرح «حمایت از کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی» در جلسه علنی پارلمان، اظهار داشت: 50 تن از نمایندگان با استناد به ماده 130 آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار این هستند که این طرح مجددا در دستورکار جلسه علنی مجلس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این نامه جهت اعلام وصول و رسیدگی در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفته است، افزود: بر اساس ماده 130 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اگر طرحى مورد تصویب مجلس یا کمیسیون‌‏هاى موضوع اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسى واقع نشد، بدون تغییر اساسى تا شش ماه دیگر نمی‌‏توان آن را مجدداً به مجلس پیشنهاد کرد، مگر اینکه پنجاه نماینده تقاضای کتبی بدهند و به تصویب مجلس برسد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در حال پخته‌تر کردن و جامع شدن طرح 2 فوریتی جلوگیری از تعطیلی کارخانجات تولیدی، هستیم، ادامه داد:قرار است تا مرکز پژوهش‌ها گزارشی درباره این طرح به ما ارائه دهد همچنین در نشستی که اخیرا اعضای کمسیون صنایع با رئیس قوه قضائیه داشتند، یک نسخه از طرح در اختیار رئیس قوه قرار گرفت که مقرر شد معاونت حقوقی نظر و پیشنهادات خود را در این باره به ما ارائه دهد.

اکبری ادامه داد:همچنین در حال اخذ نظرات و پیشنهادات کارشناسان این حوزه از بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد هستیم، علاوه بر این یک نسخه از طرح در اختیار نمایندگانی که در جلسه علنی با این طرح مخالفت کردن قرار داده شده تا آنها نیز پیشنهادات خود را مطرح کنند.

نماینده تهران تاکید کرد: پس از اخذ این پیشنهادات طرح را تکمیل و جهت بررسی در جلسه علنی مجلس در اختیار هیئت رئیسه قرار خواهیم داد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس همواره حامی تولید در کشور است،  ادامه داد: این طرح در هفته‌های آتی مجدد در دستورکار جلسه علنی مجلس قرار می‌گیرد و ابتدا کلیات آن بررسی و به رأی گذاشته می‌شود و سپس در صورت تصویب، برای بررسی جزئیات به کمیسیون صنایع ارجاع می‌شود و نهایتا بررسی جزئیات آن در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

اکبری با تاکید بر اینکه این طرح بر مبنای اقتصاد مقاومتی و در راستای حمایت از تولید به منظور حفظ اشتغال در واحدهای تولیدی تدوین شده است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس همواره از بخش تولید حمایت کرده و با تدوین و پیش برد چنین طرح‌هایی، این حمایت‌ها را ادامه خواهند داد. 

به گزارش تسنیم، در جلسه علنی روز (یکشنبه 3 بهمن ماه) مجلس ابتدا کلیات طرح «حمایت از کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی» رأی نیاورد، اما دقایقی بعد رئیس مجلس اعلام کرد آراء مثبت 6 تن از نمایندگان به دلیل اختلال در سامانه الکترونیک رای‌گیری محاسبه نشده و لذا کلیات طرح با 121 رای تصویب شده، محسوب می‌شود.

در ادامه بررسی جزئیات طرح در دستور کار صحن قرار گرفت، اما به دلیل اشکالات محتوایی و ابهامات موجود در متن آن، برای بررسی و رفع ابهام به کمیسیون صنایع بازگشت، اما در جلسه علنی بعدی، مجددا آقای قالیباف اعلام کرد با اعلام نظر واحد انفورماتیک مجلس و مشخص شدن تعداد آراء، کلیات طرح نیز رأی نیاورده و از دستور کار خارج شده است.

انتهای‌ پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.