استعدادیابی دانشجویان در قالب "کار همزمان با تحصیل" در دانشگاه آزاد اصفهان

به گزارش سرویس‌خبری اجتماعی پایگاه خبری سیمای انرژی؛ یکی از مسائل موجود در جامعه امروز عدم مطابقت مهارت‌های فارغ‌التحصیلان با مهارت‌های مورد نیاز صنایع بوده که این منجر به وجود جوانان بدون کار با وجود نیاز صنایع نیروی کار شده است.

حمید منتظرالقائم عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و مسئول سرای نوآوری اتاق بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌و‌گو با سرویس‌خبری اجتماعی پایگاه خبری سیمای انرژی در حاشیه نمایشگاه فناورانه گام دوم گفت: طرح پویش، مربوط به کار و تحصیل هم‌زمان است.

وی گفت: سالیان زیادی است که در رابطه با کارآموزی دانشجویان صحبت شده اما مدل اجرایی مناسبی نبود و در این باره مشکلات و محدودیت‌های بسیار بزرگی وجود داشت. دوستان ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان کمک کرده و رایزنی کردند و این مشکلات را از نظر قانونی با مسئولان استانی حل کردند. از جمله این مشکلات با اداره کار و تامین اجتماعی است. بلافاصله وقتی دانشجویی یا شخصی وارد بازار کار می‌شود اولین مشکلی که با آن مواجه می‌شود، بیمه است.

مسئول سرای نوآوری اتاق بازرگانی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: ما در کشور کلی فارغ التحصیل داریم که جویای کار بوده و به دنبال کار هستند از طرفی در صنعت و در شهرک‌های صنعتی غیرممکن است که شما حداقل 10 بنر نبینید که تقاضای نیروی کار داشته باشند از این طرف ما نیاز بازار کار را داریم و از آن طرف ارتباطی بین این دو نیست.

وی تصریح کرد: سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان در رویداد فناورانه گام دوم در مصلی تهران به منظور کمک به حل این چالش از سال 1398 تاکنون به راه‌اندازی و اجرای طرح پویش کار و تحصیل همزمان پرداخته است. در این طرح دانشجویان در حین تحصیل به شرکت‌ها معرفی می‌شوند و بعد از مصاحبه در صورت توافق طرفین دوره کارآموزی، قرارداد پویش منعقد و دانشجو در شرکت آغاز می‌شود.

منتظرالقائم ادامه داد: سرا به منظور ایجاد جریان دانش در بنگاه‌های اقتصادی شناسایی و ارزیابی مشکلات موجود و حل مسئله با استفاده از پتانسیل‌های دانشگاهی و علمی استان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: ایجاد و توسعه دفاتر تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی در دانشگاه‌ها استفاده از تجربیات صاحبان صنایع در دانشگاه‌ها و تقاضامحور کردن فعالیت‌ها و تحقیقات دانشگاهی و همچنین تدوین محتوای آموزشی مورد نیاز صنعت در دانشگاه از اهداف اساسی این سرا است.

مسئول سرای نوآوری اتاق بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: با هدف پاسخگویی به چالش‌های مطرح شده از طرف صنعت و هدفمند کردن تحقیقات پژوهشی در دانشگاه، سرای نوآوری اقدام به ایجاد 20 دپارتمان تخصصی متشکل از اعضای هیئت علمی فناور که دارای تجربه فعالیت صنعتی موثر داشتند کرده است. در این دپارتمان‌ها تمرکز بر روی انتقال تکنولوژی، مشاوره‌های تخصصی و برقراری جریان دانش در صنعت است.

وی تصریح کرد: دپارتمان‌های تخصصی سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه شامل مدیریت منابع انسانی و روانشناسی سازمانی، تولید محتوا در فضای دیجیتال، بازسازی و طراحی فضاهای اداری تجاری و صنعتی، مکانیک و ساخت، مهندسی صنایع و برنامه‌ریزی تولید، حسابداری، محیط زیست و منابع آب، مهندسی پزشکی، هوشمندسازی اینترنت اشیا، نگهداری و تعمیرات، کشاورزی دام و طیور، برندینگ، بازاریابی و فروش، فناوری اطلاعات، متالوژی، شیمی و پلیمر، معدن، ثبت اختراع و تدوین استاندارد، نساجی و چاپ، صنایع غذایی و برق و اتوماسیون و ابزار دقیق است.

تعدادی از ایده‌های منتخب سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه به شرح ذیل است:

کوکی رژیمی بدون گلوتن مخصوص بیماران سیلیاکی

کامپوزیتی بایوپلیمری زیست‌تخریب‌پذیر

ساخت کاغذ از ضایعات سنگ

غنی‌سازی خوراک دام با جنین گندم

تزریق سنگ در فلز

عینک عوشمند برای نابینایان

انتهای پیام/

برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.