پیشنهاد صادرات کالاهای صنعتی ایران از سوریه به کشورهای دیگر

به گزارش سرویس خبری اقتصادی پایگاه خبری سیمای انرژی،‌ اکبری دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه در نشست توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه، اظهار کرد: امیدواریم این نشست‌ها از کار تشریفاتی به کار عملیاتی تبدیل شود ما در این برهه از زمان روابط اقتصادی ایران و سوریه را باید دو چندان کنیم. ما دشمنان مشترکی داریم که این دشمنان مشترک سال‌هاست ایران را تحریم کردند و همانند ما چند سالی است که دولت سوریه هم تحریم شده است.

وی با بیان اینکه کشور سوریه و کشور ایران در راستای توسعه روابط اقتصادی باید تلاش‌های مضاعفی داشته باشند، تصریح کرد: نکته‌ این است که زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط تا بحال به خوبی تهیه نشده است. تجار ایرانی و سوری مشکلات زیادی برای این روابط دارند. مسئولان دوکشور باید پیگیر این موضوعات باشند. در همین راستا در دولت آقای رئیسی تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده است از جمله اینکه برای مسائل اقتصادی بین دو کشور یک نماینده خاص و ویژه انتخاب کردند، همینطور هم در کشور سوریه با حضور شخص آقای بشار اسد این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و جلسات متعددی به جهت همکاری روابط اقتصادی دو کشور صورت گرفته است.

اکبری افزود: این موضوع آنقدر برای جمهوری اسلامی مهم است که نماینده ویژه‌ای برای رفع نواقص فی‌مابین تعیین شده است. ما در این جلسات باید نواقص و موانعی که برای توسعه روابط اقتصادی شناسایی و سپس برطرف کنیم.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه با تاکید بر اینکه هدف این جلسه تسهیل‌گری روابط تجار ایرانی و سوری است، گفت: یکی از مسائل اساسی که وجود دارد این است که برای سرمایه گذاری نواقصی وجود دارد  از جمله ضمانت نامه ها و چگونگی جابجایی ارزها و ... باید این موانع برداشته شود تا کسانی که می‌توانند در این راستا فعالیت کنند مانع نداشته باشند و مشتاقانه به میدان بیایند.

وی با بیان اینکه طرح‌های مختلفی مورد نظر و بحث است تا کاری انجام شود که این مشکلات که مانع این توسعه است برداشته شود گفت: از جمله این مشکلات نبود یا کمبود ارز در سوریه است، یعنی صادرات و واردات ما توازن ندارد، هم کالاهایی که از سوریه به ایران می‌آید بسیار محدود است و هم اینکه کالاهایی که از ایران به سوریه می‌رود، ارز کافی در سوریه وجود ندارد، در این شرایط باید راهکارهای مختلفی انتخاب کرد از جمله این راهکارها، کارهایی است که بین صنتعگران ایرانی و سوری باید انجام شود و کالاهای مشترکی را در کشور سوریه تولید کنند و از آنجا صادرات انجام شود. یعنی توسعه صادرات در سوریه انجام شود که این توسعه صادرات ارزآوری‌هایی دارد که هم نیازمندی‌های ارزی سوریه را برطرف می‌کند و هم صنعتگر ایرانی ارز مورد نیازش را می‌گیرد.

اکبری ادامه داد: راهکار بعدی این است که به واسطه جنگی که در سوریه رخ داد بسیاری از کارخانه‌های سوریه تعطیل شده است و اگر پولی به سوریه منتقل شود و شراکتی صورت بگیرد، بین صنتعگر ایرانی و سوری، این کارخانه‌ها راه می‌افتند و باعث رونق اقتصاد سوریه می‌شوند که هم به نفع کشور سوریه است و هم می‌تواند با واردات محصول به ایران نیازهای ایران را رفع کند و توازن شکل بگیرد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه تاکید کرد: کار فوری دیگری که با حداقل سرمایه‌گذاری می‌تواند صورت بگیرد این است که تکنولوژی‌هایی که با بواسطه تحریم بدست آورده‌ایم مانند سیمان و برق و … می‌توانیم به داخل سوریه انتقال بدهیم که بخش هایی در مناطق آزاد و غیرآزاد بتوانیم شرکت‌های مشترک صنعتی ایجاد کنیم که هم نیازمندی‌های سوریه را با تولید رفع کنند و هم با صادرات ارزآوری برای دوکشور داشته باشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مصمم است که هر آنچه در توان دارد را به میدان بیاورد تا این روابط به حداکثر خود برسد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه در پایان، گفت :پیشنهاد من این است که یک نقشه راه مشخص کنیم و بگوییم از کجا می‌خواهیم شروع کنیم و به کجا برسیم؟  با برنامه کار کنیم و خودمان کنترل کنیم که چقدر از برنامه جلو یا عقب هستیم و لازمه ی این کار این است که یک سند چشم‌انداز داشته باشیم.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.